Lékařská fakulta Masarykovy univerzity

Stránka číslo: 1203
Přístupů: 54911
Vytvořeno: 27. 7. 2011 10:34:28

12. 4. 2012

Čeští vědci iniciovali mezinárodní doporučení pro diagnostiku lymfocytární leukémie

Expertům z Lékařské fakulty Masarykovy univerzity (LF MU) se podařilo na mezinárodní úrovni prosadit důležité doporučení pro nový postup při určování prognózy chronické lymfocytární leukémie. Dosud používané diagnostické metody nebyly vyčerpávající, a u řady pacientů tak nemohla být zhoršená prognóza onemocnění včas odhalena - lékaři ji neuměli rozpoznat. Vědci z LF MU, kteří s metodou zvyšující šance na odhalení pacientů s nebezpečnou formou nemoci pracují již řadu let, teď pomáhají s jejím rozšířením do praxe i v dalších zemích.

Objev se týká objasnění významu mutací tzv. antionkogenu TP53. Tento gen kóduje protein, který chrání buňky před jejich možnou transformací do buněk nádorových. Lékaři se dosud při diagnostice soustřeďovali pouze na přítomnost či nepřítomnost genu TP53 (deleci chromozomu 17). To, že i mutace TP53 genu může být příznačná pro pacienty s chronickou lymfatickou leukémií, kteří špatně reagují na terapii, však řada lékařů nezohledňovala. Přitom právě pacienti s některými typy mutací v TP53 genu mají nejhorší prognózu onemocnění a velmi málo reagují na terapii.

„Doposud odborníci sledovali pouze to, zda gen TP53 zcela nechybí. To znamenalo špatnou prognózu onemocnění a nutnost včasného terapeutického zásahu. V posledních letech jsme ale poukazovali na to, že významná není pouze nepřítomnost genu TP53, ale také jeho mutace.“ vysvětluje Šárka Pospíšilová, vedoucí Centra molekulární biologie a genové terapie Interní hematoonkologické kliniky LF MU a Centra molekulární medicíny v CEITECu Masarykovy univerzity.

Čeští vědci proto iniciovali vznik celoevropské výzkumné skupiny, která tato zjištění potvrdila, a společně s odborníky z Německa, Velké Británie a dalšími vypracovali celoevropská doporučení pro lékaře jak, kdy a jakými metodami analyzovat mutace v TP53 genu u pacientů s chronickou lymfocytární leukémií. Tato doporučení byla vypracována ve spolupráci s evropskou leukemickou společností European Leukemia Net a její pracovní skupinou ERIC (European Research Initiative on CLL), která sdružuje zástupce více než dvaceti zemí včetně Spojených států.

Výsledky nyní experti z Masarykovy univerzity společně s dalšími evropskými odborníky publikovali v prestižním časopise Leukemia. Kliniky po celém světě tak mají jasný návod, jak chronickou lymfocytární leukémii vyšetřovat, jak definovat podskupinu pacientů s nejhorší prognózou a jakou léčbu nemocným aplikovat.

Další informace, fotografie nebo videa k události