Zápis
z jednání Akademického senátu LF MU v Brně,
dne 23. 11. 2004
Jednání se účastnilo 30 členů AS LF MU. Za vedení fakulty byli přítomni pan děkan, prof. MUDr. J. Žaloudík, CSc., proděkani prof. Kubešová, prof. Táborská, prof. Vaněk, doc. Vokurka, paní tajemnice ing Sochorová a JUDr. Stárková. Mezi početnými hosty byli jmenovitě doc. Bendová, prof. Češková a prof. Wechsler, PhDr. Beharková, mgr. Trojanová.
Jednání zahájil a přítomné přivítal předseda AS LF MU prof. Šlapák. Předem zaslaný program jednání byl jednomyslně schválen,stejně jako zápis z minulé schůze. Prof. Šlapák upozornil zástupce studentské komory, že mnozí mají nedostatečnou kapacitu elektronické schránky, takže nebylo možno rozeslat jim všechny materiály k jednání.
Pan děkan zdůvodnil žádost o prodloužení funkčního období přednostovi Ústavu histologie a embryologie prof. MUDr. D. Horkému, DrSc., do 31.12.2005. V současné době se nepodařilo získat habilitovaného kandidáta jako nástupce prof. Horkého, který je zdravotně i odborně připraven a schopen nadále funkci přednosty zastávat. Lze předpokládat, že během roku 2005 se podaří uskutečnit habilitaci možného nástupce, výhledově nelze vyloučit spojení Ústavu s jinými příbuznými obory. V tajnému hlasování vyslovilo souhlasné stanovisko 22 senátorů (2 hlasy záporné, žádný neplatný): návrh na prodloužení funkčního období byl schválen.
Výuku psychologie na LF MU uvedl pan děkan prosbou, aby problematika byla probírána konstruktivně. V historickém pojetí byla lékařská psychologie vyučována jako odnož psychiatrie. V České republice i v zahraničí jsou různé modely, které v zásadě buď pojímají pracoviště lékařské psychologie jako součást psychiatrie či jako samostatnou kliniku. Na LF MU jsou ve výuce klinické psychologie u mediků značné rezervy, a to jak v porovnání v rámci výuky psychologie nelékařských oborů, tak ve srovnání s dalšími fakultami Masarykovy univerzity, i s některými lékařskými fakultami v ČR (zejména 1. LF UK). Jak podle hodnocení studentů, tak i podle stanovisek absolventů a vedení fakulty je současná výuka mediků nedostatečná zejména v oblasti získávání a nácviku praktických dovedností při komunikaci s pacienty. Důsledkem je, že také stížnosti pacientů se nejčastěji týkají jednání zdravotnického personálu a ne kvality odborné práce. Proto vedení fakulty po diskusi, která trvá už rok, doporučuje posílení oboru, vytvoření samostatného ústavu psychologie.
Prof. Češková sdělila názor, že přidružení psychologie k
psychiatrii, které je v současnosti, je správné z historického i věcného
hlediska, výhodné i z ekonomického hodnocení. Citovala doporučující vyjádření
prim. Tůmy, člena mezinárodní společnosti pro unifikaci výuky psychologie
(členové AS obdrželi předem spolu s obdobným stanoviskem prezidenta Americké
psychiatrické asociace M.B.Riby).
Doc. Bendová zdůraznila, že nejde o spor psychiatrie versus psychologie. V
jejím pojetí je výuka klinické psychologie zaměřena především na nácvik
komunikace lékaře s pacienty i s ostatními zdravotnickými pracovníky. Pomáhá
i lékařům v prevenci před syndromem "vyhoření". Psychogenní
faktory se podílejí na 25% až 40% nemocí. V USA i v Evropě se psychologie většinou
vyučuje samostatně. Začátek diskuse o organizaci výuky psychologie se
datuje do r. 1999 na základě žádosti studentů - mediků.
Diskuse byla poznamenána tím, že členové AS LF MU nedostali v předstihu
materiál, z něhož by bylo zřejmé, v čem se liší koncepce výuky variant
předkládaných prof. Češkovou a doc. Bendovou. Nebyl rozpor v názoru,
že výuku klinické psychologie u mediků je nutno zkvalitnit a přizpůsobit
potřebám praxe. Výuka psychologie na LF byla studenty hodnocena jako nejhorší
při porovnání s hodnocením studentů na ostatních fakultách MU, kde je
psychologie také součástí curricula.
Více individuální přístup (místo teoretických seminářů tréning
praktických dovedností) vyžaduje přijetí dalších odborníků, což by
bylo umožněno po zvýšení rozpočtu při přijímání většího počtu
studentů bakalářských a magisterských oborů. V současné době je
psychologie vyučována v rámci předmětu ošetřovatelství, v rámci
psychiatrie a jako jeden z povinně volitelných předmětů (v loňském roce
jej zvolilo 101 studentů). Žádná z variant nepočítá s navýšením výukových
hodin, z vyjádření obou předkladatelek bylo možno usoudit, že by pravděpodobně
byly vzneseny návrhy na určité změny v zařazení do jednotlivých semestrů.
Pan děkan připomenul, že ve fakultních nemocnicích pracuje řada psychologů,
jejich práce není koordinována, sledována ("ošetřena").
Standardní řešení organizace výuky psychologie na lékařských fakultách
není ani v rámci ČR, ani v zahraničí: organizační varianty samostatného
pracoviště nebo začlenění do psychiatrie jsou ovlivněny lokálními možnostmi
ekonomiky a zejména osobností představitelů oborů. Základem musí být
koncepce a personální možnosti.
Ve veřejném hlasování podpořilo vytvoření samostatného ústavu
psychologie 14 senátorů. Pro přijetí návrhu byla potřebná nadpoloviční
většina všech členů AS (17 hlasů), návrh nebyl přijat.
V aktuální informaci o průběhu výstavby Kampusu pan děkan vyzdvihl příkladný přístup pana rektora a pracovníků MU, pověřených dohledem nad pokračováním prací. V uplynulém období byly definitivně vyřešeny všechny problémy s pozemky, které jsou nyní kompletně v majetku MU. Průběh výstavby pokračuje dle harmonogramu, hlavním problémem je finanční deficit vzniklý květnovým navýšením DPH a zvýšením cen stavebních prací, který činí 1,4-1,5 mld Kč. Jsou vyvíjeny aktivity k získání dalších zdrojů. Znovu bylo petrifikováno, že ekonomické problémy nepovedou k redukci schváleného projektu, spíše se prodlouží doba výstavby do let 2007-2008.
Materiál k projednání návrhu na zřízení kateder pro nelékařské
obory na LF MU předložila paní proděkanka prof. Kubešová v písemné
formě v předstihu, takže členové AS LF MU jej mohli dobře prostudovat. V
úvodu prezentace návrhu připomenula, že první bakalářský obor Výživa
člověka byl na LF MU otevřen v r. 1993, od té doby vznikly další obory a některé
nové jsou připraveny k akreditačnímu řízení. V koncepčním řešení se
předpokládá, že by byly vytvořeny nové katedry na LF MU, a ke studiu by
byl přijímán větší počet uchazečů. Během cca 10 let by se měl vytvořit
kádr habilitovaných odborníků, kteří by umožnili postupnou redukci účasti
lékařů - učitelů LF MU - na výuce. Katedry by tvořily základ pro případný
vznik nové fakulty pro výuku nelékařských zdravotnických pracovníků.
Katedry a jejich umístění na stávající pracoviště LF MU projednala prof.
Kubešová s většinou dosavadních garantů, mnozí jsou připraveni na nárůst
studentů. Upozornila na skutečnost, že na některých pracovištích je výuka
nelékařů "nerovnoprávná" v porovnání s výukou mediků (je zřejmá
tendence k podceňování).
V diskusi bylo poukázáno, že termín "katedra" je staronovým
pojmem, v současnosti jsou na LF ústavy a kliniky. Pan děkan potvrdil, že
termín byl zvolen záměrně, neboť vyjadřuje realitu, kdy na katedrách
budou seskupeni experti různých oborů a že tedy katedry se skutečně budou
lišit od ústavů a klinik.
Návrh na zřízení kateder:
Navrženo zřízení těchto kateder:
- katedra ošetřovatelství
- katedra porodní asistence
- katedra radiologie
- katedra fyzioterapie a RHB
- katedra optometrie a ortoptiky
- katedra laboratorních technik
- katedra výživy
- katedra dentální
Návrh byl schválen 23 kladnými hlasy (3 se zdrželi, žádný záporný).
Pan děkan vyslovil nesouhlas s hlasováním k výuce klinické psychologie a požádá
AS LF MU o nové projednání. Výuka klinické psychologie mediků i nelékařských
oborů by měla být řešena společně. Předkladatelky obou variant výuky
psychologie budou požádány o vypracování koncepce a náplně oboru a materiál
bude v dostatečném předstihu předložen členům AS LF MU k novému jednání.
Předseda AS LF MU, prof.Šlapák stručně informoval o hlavních bodech jednání zástupců Akademických senátů v Špindlerově mlýně (15.-16.10.). Účastnici vyslovili podporu požadavku vzneseném na konferenci rektorů o navýšení ekonomických prostředků pro zlepšení kvality výuky (tedy bez vazby na další zvyšování počtu studentů). Současné počty studujících v magisterském lékařském studiu na fakultách pokládají za maximálně možné. Doporučují vyhotovení nezávislé analýzy potřeb absolventů lékařského magisterského studia. Pozornost byla věnována i problematice fakultních nemocnic ve vztahu k výuce mediků.
Zástupce studentské komory MUC. Kaňovský upozornil na problémy ve
výuce klinických oborů, které souvisejí s nárůstem počtu studentů
ve studijních skupinách. Upozornil, že zatímco v letošním 5. ročníku je
cca 200 studentů a ve 4. roč. 220, pak ve 3. ročníku je 300, ve druhém 360
a v prvním ročníku 400 studentů. Organizaci výuky řeší různá pracoviště
odlišně: zatímco v některých klinických oborech jsou studenti jedné
skupiny rozděleni na 3, či dokonce více malých skupin a výuka se tak výrazně
individualizuje, na jiných klinikách jsou studenti vyučováni převážně
formou semináře, tedy teoreticky. Nepříznivou situaci ještě komplikuje
studijní oddělení tím, že ke stabilním skupinám přiřazuje další
studenty s individuálním typem studia (někdy až v počtu 5 k jedné studijní
skupině).
Pan děkan vysvětlil, že počty studujících jsou determinovány jednak
trendem usilujícím o zvýšení počtu vysokoškoláků, jednak ekonomickými
hledisky (fakulta dostává finance podle počtu studujících). Souhlasil, že
další navyšování přijímaných mediků už není únosné, a že se
fakulta bude orientovat na zvyšování počtu studentů nelékařských oborů.
Vedení fakulty podporuje úsilí o vytvoření univerzitních nemocnic. Počty
vyučujících na klinikách jsou rozdílné kvůli různému pojetí úvazků
(učitelských x zdravotnických): tam, kde je víc lékařů zapojeno do výukového
procesu malým úvazkem, je situace lepší než tam, kde méně lékařů má větší
školský úvazek.
Paní proděkanka Táborská slíbila, že organizaci studentů do skupin
projedná se studijním oddělením. Zástupci z klinik konstatovali, že mezi
studenty není prakticky zájem o pobyt na klinikách v době mimo oficiální výuku
(odpoledne, večer, v noci).
Problematikou výuky na LF MU se bude zabývat Konference o studiu (17. ledna
2005).
S žádostí o projednání byly zaslány členům AS LF MU materiály k
vytvoření Universitního centra pro komplexní léčbu onemocnění dutiny
hrudní, mezihrudí a hrudní stěny, a Universitního centra chirurgie dna pánevního
(předkladatelem prof. Wechslerem). Pan děkan uvedl tento bod konstatováním,
že termín "centrum" je v současné době inflační, jde v podstatě
o kooperativní skupiny odborníků vytvořené k řešení určitých
problematik. Pod pojmem "Centra" se zahrnuje několik typů
kooperativních skupin:
- centra pro řešení grantového úkolu
- centra edukační (nevyžadují žádné nové prostředky)
- Výzkumná centra (od r. 2002)
- centra při nemocnicích (organizační)
- centra s vymezeným specifickým zaměřením (např. imunodeficience)
- centra univerzitní: ta by měla sdružovat všechna pracoviště LF, která
vzhledem k náplni své práce mohou na dané problematice participovat. Název
"univerzitní centrum" lze použít i v tom případě, kdy sdružuje
pouze pracoviště jedné (lékařské) fakulty, když na jiných fakultách další
pracoviště s možným kooperačním zapojením neexistuje
- centra krajská sdružují i mimofakultní pracoviště (zatím nebyla nikde
tvořena).
S komentáře pana děkana lze uvést, že na LF vznikala a dále je žádoucí aby vznikala pouze Univerzitní centra jako nástroje horizontální koordinace vzdělávání nebo výzkumu nebo obojího, univerzitní centra mají také usnadnit získávání grantových prostředků na komplexní a integrované projekty, náklady pro LF nepředstavují, případně z nich má LF režie. Děkan zdůrazňuje, že termín "centrum" je užíván velmi inflačně, výstižnější by asi bylo Kooperativní skupina, ale v ČR není zavedeno a v grantových přihláškách vyznívá méně atraktivně než "centrum" Kromě toho se začala z MŠMT vytvářet Výzkumná centra jako formy výzkumných grantů, LF samozřejmě tyto aktivity podporuje . Dále vytvářelo MŠMT centra jako organizační stuktury ourčitého typu péče v rámci resortu zdravotnictví (například traumacentra) a mnohé nemocnice na své půdě zřizují různá "centra" pro specifické činnosti a služby. Do těchto struktura pojmenování nemá LF právo nikterak zasahovat a vyhrazuje si pouze právo na značku a schvalování "univerzitních center" složených z pracovišť nebo odborníků v okruhu působnosti LF. Zrovna třeba Centrum pro primární imunodeficience bylo zamý¨šleno a schvalováno jako Univerzitní centrum pro primární imunodeficience - pokud z něj někdo omylem či záměrně název "Univerzitní" vypouští, dává mu jiný smysl i jiného zřizovatele. Bylo také dohodnuto, že o potvrzení souhlasu s fungováním Univerzitních center budou v rámci inventury znovu požádáni ředitelé, v jejichž nemocnicích univerzitní centra svou činnost vyvíjejí)
Předkladatel prof. Wechsler informoval, že návrhy na nová Centra
vznikly na základě dobrovolného spojení pracovišť s obdobnou
problematikou. Vytvoření center není spojeno s ekonomickými nebo personálními
požadavky. Zatímco u Centra chirurgie dna pánevního se zapojila pracoviště
z FNUSA i Bohunic, Centrum pro nemoci hrudníku nezahrnuje zatím pracoviště z
Bohunic, ale jejich spoluúčast je vítána, subalterní postavení kteréhokoliv
pracoviště nepřichází vůbec v úvahu.
V diskusi bylo upozorněno na to, že bude vhodné doladit koordinaci se stávajícím
Onkologickým centrem a vyřešit spoluúčast i mimouniverzitních pracovišť
v regionu. Pan proděkan prof. Vaněk připomenul, že při vzniku
Univerzitního stomatologického centra bylo zřizovateli pamatováno i na
koordinaci oblasti výzkumu a nejen pregraduálního, ale i postgraduálního a
celoživotního vzdělávání.
K tomu pan děkan vysvětlil, že Centra nemocniční a universitní jsou dva různé
útvary. Při zřizování centra univerzitního typu je nutno nalézt konsenzus
v rámci University. Případná účast neuniverzitních pracovišť by měla být
buď vyhrazena pro centrum krajského typu, nebo by měla mít jinou formální
úpravu vztahů, než mají pracoviště univerzitní.
Doc. Mašek velmi pregnantně vyjádřil, že hlavní potenciál center
je reprezentován odborníky v pracovní skupině. Centra mají monopolní
postavení v tvorbě koncepcí, v postgraduálním vzdělávání nových odborníků.
Projednávání tohoto bodu bylo uzavřeno s tím, že návrhy budou ještě
doplněny ve smyslu připomínek vznesených v diskusi a předloženy
znovu ke schválení AS LF MU.
Na námitku bakalářů studujících v nelékařských oborech, přednesenou MUC Kaňovským, že při přednáškách někteří lektoři zjišťují prezenci, bylo odpovězeno, že studijní řád nevyřešil kontrolu absolvování předmětů, které jsou založeny jen na přednáškách (byť nepovinných). Vyučující si mohou zjišťovat účast studentů při této formě výuky.
MUDr. Jurajda byl navržen za člena ekonomické komise AS MU: předseda AS LF MU i pan děkan vyslovili přesvědčení, že bude dobře hájit zájmy LF MU.
Doc. MUDr. Jiří Prášek, CSc. vedoucí oddělení nukleární medicíny informoval přítomné o návrhu na vznik Kliniky nukleární medicíny, který podpořil ředitel FNB a děkan LF, a předložil stručné argumenty k této žádosti. V hlasování se vyjádřilo 23 senátorů kladně a návrh na zřízení kliniky byl přijat.
Příští jednání AS LF MU by se mělo konat v úterý 14.12. v 14.oo v
zasedací místnosti děkanátu.
Zapsala: prof. Hrubá,
ověřil: prof. MUDr. I. Šlapák,CSc.
V Brně, 25. 11. 2004