Virtuální realita rozvíjí praktické dovednosti porodních asistentek

Úspěšný pilotní běh kurzu využívajícího virtuální realitu pro studentky porodní asistence proběhl 11. dubna 2025. Je zaměřený na studentky druhého ročníku porodní asistence a využívá moderní technologii virtuální reality (VR) k rozvoji jejich praktických dovedností, zejména v oblasti polohování rodičky při porodu. Tento inovativní vzdělávací kurz vzniká díky mezinárodnímu projektu PROGRESSION, podpořeného z programu Erasmus+.

29. 4. 2025 Jana Majerová Barbora Ježková

Bez popisku

Technologie, která přináší reálný pohled
Studentky si v rámci kurzu mohou prostřednictvím virtuální reality vizualizovat změny polohy pánve při různých pozicích těhotné ženy a sledovat taktéž pohyby dítěte během porodu. Díky této interaktivní vizualizaci si mohou bezpečně a efektivně nacvičit optimální polohování, které podporuje fyziologický průběh porodu a zvyšuje jeho bezpečnost.

Realizace kurzu a jeho průběh
Kurz školili odborníci z Gynekologicko-porodnické kliniky FN Brno a LF MU pod vedením MUDr. Emila Havránka, řešitele projektu, společně s porodními asistentkami Mgr. Kristýnou Hrachovinovou a Mgr. Dominikou Královou z Ústavu zdravotnických věd LF MU. Celkem se kurzu zúčastnilo 20 studentek druhého ročníku porodní asistence naší fakulty.

Podle školitelů i studentek byla spolupráce velmi přínosná. „Kurz byl pro nás školitele velice přínosný. Díky virtuální realitě, která byla zrcadlena na obrazovku, jsme mohli pozorovat studentky, jak přemýšlí o daných porodnických situacích a jaké volí polohy ženy při první době porodní. V následném debriefingu jsme rozebírali, proč dané kroky volily a jaké polohy lze využít pro řešení jednotlivé situace,“ uvedla Mgr. Dominika Králová. Studentky se shodly v tom, že díky této skvělé zkušenosti si mohly různé polohy osahat a pak prodiskutovat. Zároveň věří, že jim to velmi pomůže pro jejich praxi. 

PROGRESSION: co nás čeká dál?
Na konci května studentky ještě absolvují pokračování kurzu, který bude tentokrát zaměřený na rozšířenou realitu a praktickou práci s porodním simulátorem. "Hlavním rozdílem mezi jednotlivými kurzy je, že při virtuální realitě studentky pracují s "avatarem", ale při augmentované realitě musí opravdu fyzicky polohovat s člověkem / manekýnou. Porodnické situace v jednotlivých kurzech jsou stejné," říká Mgr. Dominika Králová.

Projekt PROGRESSION trvá 2,5 roku a má být ukončen v březnu příštího roku. Jeho výstupem budou dva kurzy určené porodním asistentkám – jeden využívající virtuální realitu (VR) a druhý rozšířenou realitu (AR), doplněné o detailní příručku. Všechny materiály budou zdarma k dispozici ke stažení, aby je mohly využívat další vzdělávací instituce.

Celé testování projektu mohlo být realizováno díky Ústavu zdravotnických věd vedeného profesorkou Andreou Pokornou a laskavého poskytnutí časové dotace ve výuce 2. ročníku porodních asistentek doktorkou Radkou Wilhelmovou.


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info