Technikem na SIMU

Technici SIMU jsou vysoce kvalifikovaní pracovníci – často bývalí zdravotníci, záchranáři, sestry, biomedicínští inženýři nebo IT specialisté. Každý výukový den začíná jejich přípravou: nastavují figuríny, připravují prostředí operačních sálů, porodních místností nebo jednotek intenzivní péče, konfigurují software a zajišťují audiovizuální záznamy.

12. 6. 2025

Během scénáře sedí technik za monitorem a řídí simulaci v reálném čase. Simuluje dech, srdeční rytmus, krvácení, reakce na léky – dokonce mluví „za pacienta“, vyjadřuje bolest, úzkost či zmatek. To vše s cílem vytvořit co nejrealističtější situaci, ve které se studenti i profesionálové učí reagovat rychle, přesně a v týmu.

Simulátory a figuríny: když technika napodobuje život

Technici denně pracují s figurínami, které napodobují lidské tělo s neuvěřitelnou přesností. Patří mezi ně například:

  • SimMan 3G – pokročilý celotělový simulátor dospělého člověka, který reaguje na léčbu, umožňuje resuscitaci, defibrilaci i podání infuzí. Dokáže simulovat zástavu dechu, krvácení, šok či epileptický záchvat.
  • Trenažéry pro invazivní výkony – např. pro zavádění katétrů, aplikaci injekcí, intubaci, ošetření ran, punkce či péči o stomie.
  • 3D a VR simulátory – pro nácvik laparoskopie, ultrazvuku nebo navigované diagnostiky.

Technici ovládají každý přístroj do detailu – znají jeho funkce, limity i způsob, jak z něj „vytěžit“ co největší výukový efekt.

Výuka pro studenty, lékaře i NLZP – a technici v první linii

V SIMU probíhá výuka napříč všemi stupni vzdělávání – od mediků až po zkušené lékaře a sestry. Technici se podílejí na:

  • Povinné výuce studentů medicíny a ošetřovatelství, kde připravují simulace akutních stavů, komunikace s pacientem, porodnictví nebo základních klinických dovedností.
  • Odborných kurzech pro profesionály, jako je např. „Řešení krizových situací v intenzivní péči“, kurzy první pomoci, urgentní medicíny nebo chirurgické tréninky.
  • Kurzech na míru, které SIMU připravuje pro zdravotnické týmy – např. týmové zvládání krizových situací na operačním sále pro personál z ARO Nemocnice Ivančice.
  • Technik v kurzu: za monitorem i v roli zdravotníka

Unikátním aspektem práce techniků v SIMU je jejich dvojí role:

Účastník výuky

Mnozí technici mají zdravotnické vzdělání a pravidelně se účastní výuky jako NLZP pracovníci – například jako členové zdravotnického týmu v krizových scénářích. Tato přímá zkušenost z „druhé strany“ jim pomáhá lépe chápat potřeby studentů i zdravotníků a podílet se na vývoji ještě realističtějších a efektivnějších scénářů.

Navíc se účastní pilotních kurzů, kde testují nové scénáře, funkce simulátorů a pomáhají ladit výuku dříve, než ji absolvují studenti či lékaři.

Operátor scénáře

Technik v této roli sedí za obrazovkou a řídí celý scénář. Pomocí specializovaného softwaru ovládá figurínu, spouští symptomy, reaguje na zákroky účastníků, zaznamenává dění a připravuje podklady pro debriefing. Díky svému zdravotnickému povědomí často spolupracuje s lektory na přímém vedení výuky a komentáři výkonů.

Technici: ti, díky nimž simulace dýchá

Bez techniků by žádné simulace neprobíhaly – nebo alespoň ne v takové kvalitě, jakou SIMU nabízí. Jsou to právě oni, kdo dávají figurínám život, pomáhají učitelům s výukou a účastníkům poskytují podmínky, v nichž mohou růst, učit se a chybovat bez rizika.

Technici interaktivní výuky jsou neviditelnými hrdiny moderní medicínské pedagogiky – mostem mezi realitou a simulací, mezi technologií a lidskostí.


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info