Mezinárodní projekt PREPMED

Přeshraniční spolupráce v rámci projektu PREPMED se konala v dubnu a květnu na SIMU.

12. 5. 2023

Bez popisku

Cílem projektu je zvýšení relevance obsahu vzdělávání pro potřeby trhu práce a zlepšení uplatnitelnosti absolventů na trhu práce prostřednictvím zkvalitnění pedagogických kompetencí absolventů postgraduálního studia na lékařských fakultách v přeshraničním regionu SR a ČR.

Proto se 3. dubna prvního bloku zúčastnilo 8 Ph.D. studentů z Jesseniovy lékařské fakulty v Martine kurzu Adult learning and Basic Course of Debriefing, po vedením lektorů Terezy Vafkové a Václava Vafka. Již před jednodenním kurzem v SIMU dostali účastníci odkazy na online materiály a e-learning. Účastníci se v rámci prezenční části kurzu seznámili se základy simulační medicíny a teorie výuky dospělých. Společně jsme probrali specifika nastavení bezpečného prostředí a předpoklady úspěšného debriefingu. Kromě facilitace diskuse si účastníci prakticky vyzkoušeli lektorovat simulaci zaměřenou na první pomoc. Na závěr kurzu formulovali výstupy z kurzu pro svoji lektorskou praxi.

Druhý blok následoval 2. května, kdy na pořadu byla hlavní témata, a to:
Základy andragogiky v medicínském vzdělávání, kdy cílem výukové jednotky „Základy andragogiky“ je vstup do problematiky vzdělávání dospělých a zároveň i do problematiky medicínského vzdělávání. Absolventi v něm získají přehled o základních principech vzdělávání dospělých, o stylech učení, metodách vzdělávání dospělých, o metodách hodnocení ve vzdělávání dospělých, o specifikách pedagoga/lektora ve vzdělávání dospělých jako i o tvorbě vzdělávacích programů (kurikulum).
Po interaktivní přednášce, jejíž autorkou je Mgr, Mária Zanovitová Ph.D. byli studenti seznámeni se základními charakteristikami vzdělávacího procesu dospělých, umí pojmenovat rozdíly v motivaci, metodách vzdělávání a hodnocení vzdělávacího procesu dospělých studentů se zaměřením na medicínské vzdělávání.
Přednáška měla bohatou diskusi, přičemž všichni ze zúčastněných studentů mají vlastní zkušenosti se vzdělávání dospělých a sdíleli s ostatními účastníky zajímavé postřehy a dotazy.
Získané vědomosti budou studenti aplikovat a využívat v jejich pedagogické činnosti v rámci medicínského vzdělávání.

Dalším tématem bylo Kolaborativní učení s virtuálním pacientem. 
Cílem výukové jednotky "Metody a praxe kolaborativního učení: Jak vytvářet, facilitovat a hodnotit CL lekce s využitím modality virtuálního pacienta" bylo naučit posluchače základům kolaborativního učení a poskytnout jim praktické nástroje pro vytváření, facilitaci a hodnocení lekcí využívajících modality virtuálního pacienta.
Během výuky jsme se věnovali různým tématům, včetně vysvětlení silných a slabých stránek kolaborativního učení, základních částí TBL lekce, rozdílů v rolích CEx a Fc v rámci TBL, definování výstupů z učení podle Bloomovy taxonomie, tvorbě didakticky kvalitního RA testu s využitím SBA otázek, sestavení preclass-reading materiálu v rozumném rozsahu, významu story-tellingu při tvorbě nebo adaptaci aplikačních cvičení a ovládání facilitačních technik a vybraných technologií.
Výuku jsme realizovali v pěti částech, které se střídaly mezi teoretickými přednáškami a praktickými ukázkami využití TBL a VP. Diskuze byla nezbytnou součástí výuky, která nám pomohla aplikovat teoretické koncepty na konkrétní situace.
Nejvíce praktických částí byly věnovány klasifikaci výstupů z učení podle Bloomovy teorie a provedení ukázkového RAT testu jako integrální součásti TBL lekce. Posluchače jsme rozdělili do tří pracovních skupin, aby mohli pracovat na příkladech a testovat své nově nabyté znalosti v praxi.
Výuka byla vedená dvěma zkušenými lektory, doc. Ing. Danielem Schwarzem, Ph.D. a MUDr. Hanou Harazim, Ph.D., kteří měli dlouholeté zkušenosti v oblasti kolaborativního učení a využití virtuálního pacienta. S jejich pomocí jsme vytvořili prostředí, ve kterém se posluchači mohli efektivně učit a rozvíjet své schopnosti.

Poslední z témat byla Tvorba a využití OSCE
Hlavním cílem bylo vzájemně sdílet motivaci, zkušenosti a ověřené praktiky při ověřování znalostí studentů lékařských a zdravotnických studijních programech, nejen ve výuce pregraduální, ale i postgraduální. V rámci výuky předmětu Tvorba a využití OSCE byli účastníci seznámeni s teoretickým konceptem OSCE (Objective Structured Clinical Examination) a jeho praktickým uchopením na půdě Lékařské fakulty Masarykovy univerzity, konkrétně v rámci předmětu První pomoci vyučovaného v prostorách Simulačního centra LF MU. Plánování, návrh a realizace OSCE, dosavadní zkušenosti z uplynulých 3 zkouškových období, a také výhody a nevýhody, které s sebou OSCE přináší, detailně popsali RNDr. Martin Komenda, Ph.D. a Mgr. Petra Růžičková. Účastníkům bylo představeno i technické řešení OSCE v integrační platformě SIMUportfolio, která je mimo jiné využívána v rámci moderních výukových metod i zkoušení OSCE. Demonstrována byla příprava OSCE stanic, zkoušek i jejich evaluace. Své zkušenosti z praxe krátce shrnula i MUDr. Tereza Prokopová, která představila životní cyklus OSCE z pohledu vyučujícího a garanta předmětu První pomoci.

K obohacení průběhu a především závěru výuky přispěli také jednotliví účastníci, kteří se aktivně zapojovali do diskuze a přispěli nejen svými zkušenostmi s objektivním strukturovaným testováním studentů zdravotnických a lékařských oborů, ale i zpětnou vazbou a cennými nápady k průběhu OSCE na LF MU.

Projekt s názvem „Program rozvoje postgraduálního medicínského vzdělávání“ přispívá ke zvýšení kvality výuky lékařských oborů v přeshraničním regionu. Je realizován ve spolupráci LF MUNI v Brně a JLF UK v Martině v rámci programu INTERREG V-A Slovenská republika – Česká republika se spolufinancováním z Evropského fondu pro regionální rozvoj EU.

Bez popisku

Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info