Podmínky studia se řídí datem nástupu studenta do studia

Podmínky platné od 1. 9. 2023

Podmínky studia platné pro studenty s nástupem do studia od 1. 9. 2023

Základem doktorského studia na LF MU je systematická práce na disertační práci v pravidelné interakci se školitelem, doplněná o celofakultně platné podmínky pro absolvování postgraduálního studia.

Před obhajobou disertační práce je nutno splnit níže uvedené povinnosti:

  1. splnit požadavky individuálního studijního plánu a semestrálních náplní dle pokynů školitele
  2. absolvovat minimálně 4 okruhy kurzů společného celofakultního základu (kurzy jsou uskutečňovány výhradně v anglickém jazyce). Česky hovořící studenti mají možnost absolvovat kurz Základy vědecké práce AV ČR (v českém jazyce v Brně)
  3. povinné je absolvování kurzu FRESHERS: Skills for Research Careers
  4. absolvovat oborově specifické kurzy (v kompetenci oborové rady), mohou být i nadále uskutečňovány v českém jazyce
  5. splnit publikační aktivitu minimálně v předepsaném rozsahu
  6. doktorand studující v prezenční formě studia musí absolvovat stáž v zahraničí v délce minimálně 30 dnů (pobyty kratší než 7 dnů nelze započítat do celkové délky). Doktorand zapsaný do kombinované formy doktorského studia je povinen absolvovat stáž v zahraničí v délce trvání nejméně 30 dnů (pobyty kratší než 7 dnů nelze započítat do celkové délky) nebo se alternativně účastnit mezinárodního projektu, jehož výsledky budou publikovány nebo prezentovány v zahraničí, či se jinou formou přímo podílet na mezinárodní spolupráci (pravidelná účast na schůzkách projektového týmu je povinná). Pro více informací o zahraniční stáži (včetně možnosti zajištění financování, evidenci pobytů v IS apod.) kontaktujte prosím Mgr. Petra Bureše.
  7. prezentovat původní data na mezinárodní konferenci (účast na mezinárodní konferenci uznává školitel v rámci Odborné přípravy I-VIII. Informace o účasti na mezinárodní konferenci je vhodné uvádět v ISP jednotlivých semestrů. Kontrola splnění této studijní povinnosti je v kompetenci školitele a Oborové rady/Oborové komise)  
  8. složit státní doktorskou zkoušku 
  9. odevzdat disertační práci  
  10. získat 240 kreditů za studium (vč. min. 30 kreditů za publikační aktivitu)

Všem studentům LF je doporučeno absolvovat i předmět Ethics of Biomedical Research.

Průchod studiem a kreditní systém

Průchod doktorským studiem

Průchod studiem uskutečňovaným na LF MU lze modelově charakterizovat takto:

25 ECTS

Společné kurzy: minimálně 4

195 ECTS

Dizertační práce (120 ECTS), publikační aktivita (30 ECTS), zahraniční stáž (25 ECTS), prezentace na mez. konferenci (10 ECTS), pomoc při výuce (10 ECTS) + variantně atestace během studia (10 ECTS)

20 ECTS

Oborové kurzy: Minimálně 4

Kreditní systém

Doktorské studium probíhá semestrálně, podmínkou postupu do vyššího semestru je získání alespoň 20 kreditů za semestr předchozí nebo 45 kreditů za poslední 2 semestry.

Kredity se pak zpravidla udělují dle následujícího klíče:

1. Příprava disertační práce I–VIII

Hodnotí školitel na konci každého semestru a hodnocení uděluje OR na jeho návrh: 5–15 kreditů/semestr
(účast na vzdělávacích akcích, studium literatury, příprava vlastního projektu, práce na vlastním projektu, sběr dat, zpracovávání vzorků, přednášková prezentace, klinická praxe)

2. Odborná příprava I–VIII

Plnění hodnotí školitel na konci každého semestru a hodnocení uděluje OR na jeho návrh: 1–8 kreditů/semestr
(absolvování oborově specializovaného kurzu, účast na oborovém semináři, výběrové přednášce, aktivní přednáška, studium literatury, samostudium a absolvování vhodných odborných akcí po celý průběh studia. Celá snaha směřuje k závěrečné státní doktorské zkoušce před obhajobou.)

3. Pomoc při výuce

1–8 kreditů/semestr
Samostatná výuka či pomoc při výuce v maximálním rozsahu 150 hodin kumulativně za 4 roky studia. 

4. Zahraniční stáž

5–25 kreditů/semestr  

5. Absolvování předmětu či kurzu společného základu

5 kreditů
Minimální počet absolvovaných kurzů či předmětů ohodnocený kredity je 4 (FRESHERS + 3 společné předměty). Maximální počet není stanoven.

6. Předmět atestace

(je-li atestace složena v průběhu DSP):
Složení testu ve Společném kmeni atestačního vzdělávání: 10 kreditů
složení atestace v oboru shodném (podobném) PhD: 10 kreditů

7. Publikační činnost

Typ publikace Kredity
Originální publikace v časopise s IF – 1. autor Kvartil WoS: Q1 = 50, Q2 = 40, Q3 = 30, Q4 = 20
Originální publikace v časopise bez IF – 1. autor 10
Souhrnná práce v časopise s IF – 1. autor Kvartil WoS: Q1 = 50, Q2 = 40, Q3 = 30, Q4 = 20
Souhrnná práce v časopise bez IF – 1. autor 5
Originální publikace v časopise s IF – spoluautor Kvartil WoS: Q1 = 25, Q2 = 20, Q3 = 15, Q4 = 10
Originální publikace v časopise bez IF – spoluautor 5
Souhrnná práce v časopise s IF – spoluautor Kvartil WoS: Q1 = 25, Q2 = 20, Q3 = 15, Q4 = 10
Souhrnná práce v časopise bez IF – spoluautor 3
Kapitola v odborné knize v ČJ – 1. autor 10
Kapitola v odborné knize v AJ – 1. autor 30
Kapitola v odborné knize v ČJ – spoluautor 5
Kapitola v knize v AJ – spoluautor 10
Odborná kniha v ČJ – 1. autor, editor 20
Odborná kniha v AJ – 1. autor, editor 40
Odborná kniha v ČJ – spoluautor 10
Odborná kniha v AJ – spoluautor 30
Abstrakt (konferenční sborník, supplementum časopisu) – 1. autor 2

V případě potřeby může být tabulka v průběhu studia aktualizována.

  Důležité odkazy a dokumenty

Individuální studijní plán

Harmonogram semestrální náplně ISP

Schvalování a hodnocení individuálních studijních plánů doktorského studia a semestrální náplně.

Harmonogram platný pro semestry JARO a PODZIM

pro semestr JARO PODZIM
Návrh ISP studentem nejpozději do konce 2. semestru (pro nástup v semestru jaro: do 31. 1.) nejpozději do konce 2. semestru (pro nástup v semestru podzim: do 31. 8.)
Schválení ISP školitelem nejpozději do konce 2. semestru (pro nástup v semestru jaro: do 31. 1.) nejpozději do konce 2. semestru (pro nástup v semestru podzim: do 31. 8.)
Hodnocení semestru (zpětná vazba studenta) a plán následujícího semestru 1. 2. 31. 8. 1. 9. 31. 1.
Hodnocení školitelem + (ne)souhlas s postupem do dalšího semestru 1. 3. - 30. 9. 1. 10. - 28./29. 2.

Hodnocení ISP oborovou radou probíhá minimálně jednou za rok.

Přístup k ISP v IS

Studenti

IS MU > Osobní administrativa > Student > Konec semestru > Individuální studijní plán

Školitelé

IS MU > Osobní administrativa > Školitel > Doktorští studenti > Schvalování a hodnocení individuálních studijních plánů Ph.D.

Oborová rada a komise

IS MU > Osobní administrativa > Garant > Katalog programů > zvolený doktorský studijní program > Detail programu > Schvalování a hodnocení ISP

nebo

IS MU > Osobní administrativa > Školitel > Pohled oborové rady > Schvalování a hodnocení individuálních studijních plánů Ph.D.

Informace pro oponenty

Děkan jmenuje na návrh oborové rady alespoň dva oponenty disertační práce, kteří nejsou vůči MU v pracovním poměru. Oponentem nemůže být jmenován školitel, bývalý školitel, spoluautor podle čl. 31 odst. 2, nebo osoba v obdobném postavení. Dodatečné jmenování oponenta v případě neshody v závěrech posudků oponentů není přípustné.

Bližší informace k vypracování oponentského posudku obdrží jmenovaný oponent od pracovníka Oddělení pro kvalifikační rozvoj.

Dle Studijního a zkušebního řádu MU, čl. 32, odst. 7, je nezbytné, aby oponent v posudku zhodnotil/posoudil:

  • kvalitu disertační práce,
  • vlastní přínos studenta/studentky,
  • jeho/její schopnost samostatné tvůrčí činnosti ve výzkumné oblasti,
  • jazykovou a formální úroveň práce,
  • v závěru posudku prosím výslovně uveďte, zda student/studentka prokázal/a tvůrčí schopnosti v dané oblasti výzkumu.

Oponent odevzdá posudek tak, aby se s ním student mohl prostřednictvím Archivu závěrečné práce IS MU seznámit nejméně sedm pracovních dnů před státní zkouškou.

Posudek disertační práce lze vypracovat v českém, slovenském nebo anglickém jazyce anebo v jazyce, který je pro účel státní zkoušky stanoven v charakteristice doktorského programu.

Promoce

Dnem ukončení doktorského studia na Lékařské fakultě přestává být osoba studentem MU. Dokladem o úspěšném ukončení studia je vysokoškolský diplom a dodatek k diplomu (v českém programu vydávaný v češtině). Absolvent doktorského studia získává titul doktor, ve zkratce Ph.D.

Doklady o ukončení vzdělání jsou absolventům doktorských studijních programů na MU předávány na promocích. Ty jsou každoročně plánovány v přibližně půlročním rozmezí, a to ve stejný den pro všechny fakulty MU. Organizací promocí je pověřen Odbor výzkumu, konkrétně Mgr. Tereza Dvořáková. Vydáváním doktorských diplomů (mimo promoce) je pověřena Mgr. et Mgr. Jitka Šnejdrlová.

Absolventům, kteří budou v určitém termínu promováni, je cca tři týdny před plánovaným datem konání ceremonie zaslána elektronická pozvánka, obsahující i bližší informace k samotnému promočnímu aktu. Pozvánka je rozesílána na emaily absolventů v jejich Osobní administrativě IS MU (sledujte prosím také spam nebo složku "hromadné"). V případě, že chce absolvent obdržet pozvánku na promoci na svůj soukromý email, je nutné, aby si v Poště IS MU nastavil přeposílání emailu v IS MU na svoji soukromou adresu. V IS MU je také třeba zadat souhlas s používáním emailové schránky i po absolutoriu, a to prostřednictvím tzv. Soukromí. Informace o datu konání promocí jsou s předstihem sdělovány také fakultnímu oddělení, které administruje doktorské studium. Absolventi doktorského studia poplatek za promoci nehradí.

V případě, že se absolvent nemůže promoce zúčastnit, vyzvedává si diplom a diploma supplement po předchozí domluvě na Oddělení doktorského studia a vědeckých kvalifikací OV RMU. Učinit tak může dle svého uvážení před nebo po konání promoce. Doklady o ukončení studia převezme osobně absolvent nebo na základě plné moci osoba blízká (plná moc nemusí být úředně ověřená). Po domluvě je také možné absolventovu účast přesunout na následující termín promocí.

Můžete si také po zpřístupnění stáhnout elektronický diplom na stránce Student → Závěr studia → Diplom, resp. v aplikaci E-výpisy.

Posílení prevence plagiátorství ve studentských pracích - příručky

Projekt Posílení prevence plagiátorství ve studentských pracích, koordinovaný Masarykovou univerzitou, který v roce 2020 spojil 9 českých univerzit a vysokých škol má za cíl meziuniverzitní dialog a praktickou spolupráci v oblasti podpory akademické etiky a prevence podvodných praktik v akademickém psaní. Jedním z důležitých výstupů tohoto projektu jsou příručky pro akademické pracovníky a studenty, které jsou k dispozici na následujících odkazech.

Příručka pro studenty:

Jak se vyhnout plagiátorství

Příručka pro akademické pracovníky:

Jak předcházet plagiátorství ve studentských pracích

Od roku 2021 navazující projekt Posilování akademické integrity studujících vysokých škol se zaměřením na rizika a příležitosti distančních metod vzdělávání a hodnocení sdružuje již 20 univerzit a vysokých škol a pokračuje ve své činnosti, kde reaguje na aktuální potřeby této oblasti. Hlavním cílem projektu je postupné sjednocování kritérií pro posuzování závažnosti plagiátorství a systémové posílení povědomí o destruktivních účincích neetických praktik na akademické prostředí.

Všechny výstupy a informace o projektu naleznete na www.akademickaetika.cz

Prostory pro skupinovou práci PhD studentů v kampusu

Potřebujete místo, kde se můžete setkat a nerušeně pracovat se svými kolegy? Níže uvedená pracoviště LF MU nabízejí možnost využít jejich prostory pro potřeby skupinové práce PhD studentů. V případě zájmu o využití konkrétní místnosti se obraťte na kontaktní osobu daného pracoviště.

Místnost

Kontaktní osoba

Kontakt

F01B2/119

(Zasedací místnost)

Dana Procházková

Sekretářka AnatÚ Teorie LF MU

dprochaz@med.muni.cz

549 49 1332

F01B1/320

Gabriela Rozínková

Organizační referentka UZV PNO LF MU

rozinkova@med.muni.cz

549 49 7241

A20/207

(Seminární místnost)

A20/208

(Zasedací místnost)

Ing. Gabriela Řezníčková

Sekretářka FyziolÚ Teorie LF MU

gabriela.reznickova@med.muni.cz

549 49 1340

A21/308

Ing. Veronika Išová

Sekretářka ÚVZ Teorie LF MU

veronika.isova@med.muni.cz

549 49 1380

Tato aktivita vznikla v návaznosti na Akční plán HR Award LF MU.

Metodický list Odboru výzkumu RMU č. 1/2025 Zásady a doporučení pro efektivní a kvalitní doktorské studium na MU

Metodický list OV RMU č. 1/2025 Zásady a doporučení pro efektivní a kvalitní doktorské studium na MU   

Guidelines No. 1/2025 of the Research Office of the MU Rector's Office

Záměrem dotčených zásad a doporučení je poskytnout jednotlivým aktérům doktorského studia základní referenční rámec a doporučení s cílem sjednotit očekávaný standard doktorského vzdělávání ve všech jeho fázích, identifikovat role a zodpovědnosti jednotlivých aktérů v něm zapojených a tím trvale zvyšovat efektivitu a kvalitu doktorského vzdělávání na MU.


  Chcete být informováni o všech novinkách?

Přihlaste se do skupiny Doktorské studium na LF MU a neunikne vám žádná novinka.

YAMMER DOKTORSKÉ STUDIUM NA LF MU


  Hledáte informace o doktorském studiu na LF MU v kostce?

Stáhněte si praktickou příručku pro studenty, školitele, oborové rady a oborové komise.

PŘÍRUČKA DOKTORSKÉ STUDIUM NA LF MU

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info