Chronická pankreatitida – současné trendy

DÍTĚ Petr BOJKOVÁ Martina JELÍNKOVÁ Veronika MARTÍNEK Arnošt KIANIČKA Bohuslav NECHUTOVÁ Hana SOUČEK Miroslav

Rok publikování 2014
Časopis / Zdroj Acta medicinae

Obor Ostatní obory vnitřního lékařství
Klíčová slova chronic pancreatitis; classification; etiology; enzymatic substitution; endoscopic therapy; surgical therapy
Popis Pankreas, 15-20 cm dlouhý a 75-100 g vážící orgán, má zásadní roli v procesu trávení a glukózové homeostázy. 85% tkáně pankreatu je tvořeno strukturami zajišťujícími exokrinní funkci žlázy a pouze 2% tvoří endokrinní tkáň. Denně pankreas produkuje 1000-1500 ml čirého alkalického sekretu s obsahem bikarbonátu, minerálů a především trávicích enzymů - amylá- lipázy a peptidáz. Zatímco peptidázy jsou do duodena vyloučeny v inaktivní formě a teprve v duodenu jsou aktivovány, lipáza do duodena vyloučena již ve formě aktivní. Komplex mechanismů pankreatické sekrece je kontrolován neuronálními a hormonálními mechanismy, které kromě sekrece ovlivňují i buněčnou integritu.Chronická pankreatitida je definována jako chronické, progredující onemocnění, kde je funkční parenchym nahrazován vazivovou tkání za vzniku exokrinní a terminálně endokrinní pankreatické nedostatečnosti. Ve střední Evropě je incidence onemocnění většinou v rozmezí 7,0-10,0, nejvyšší počet nově diagnostikovaných onemocnění na 100 000 obyvatel za kalendářní rok (23 je zaznamenán paradoxně v zemi s prohibicí, ve Finsku, což je vysvětlováno velkým příjmem doma připraveného nekvalitního alkoholu, dietními zvyklostmi a diskutován je vliv genetických faktorů.