Využití metody sekvenování nové generace (NGS) k analýze mutačního stavu členů EGFR signální dráhy u pacientů s metastatickým kolorektálním karcinomem (mCRC) léčených cetuximabem

Publikace nespadá pod Lékařskou fakultu, ale pod Středoevropský technologický institut. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.

NĚMEČEK Radim BERKOVCOVÁ Jitka BABÁNKOVÁ Iva MLČOCHOVÁ Jitka VYCHYTILOVÁ Petra SLABÝ Ondřej SVOBODA Marek

Rok publikování 2015

Středoevropský technologický institut

Popis Bylo vybráno 13 pacientů léčených cetuximabem pro mCRC s vyloučenou mutací onkogenu RAS. Devět z těchto 13 pacientů na anti-EGFR léčbu neodpovědělo, naopak zbývající 4 pacienti dosáhli léčbou kompletní nebo parciální remise. Vyly vyhledány vzorky operovanýc primárních tumorů a metastáz, patolog vyhodnotil procentuální zastoupení nádorových buněk a označil vhodné části k molekulárnímu testování. Z 26 vzorků byla izolována DNA, poté byla připravena DNA knihovna a bylo zahájeno sekvenování. U 4 z 9 progredujících pacientů byla zjištěna nová mutace v onkogenu KRAS, kterou v té době používané testy nezachytily.Nově zjištěné mutace ptřitom prokazatelně vedly k selhání anti-EGFR léčby. Z uvedeného jednoznačně vyplývá, jak důležité je hodnotit výsledky klinických studií z pohledu senzitivity v té době používaných diagnostických metod.