MikroRNA u cerebrovaskulárních onemocnění - od patofyziologie k potenciálním bio­markerům

VOLNÝ Ondřej KAŠIČKOVÁ Linda COUFALOVÁ Dominika CIMFLOVÁ Petra NOVÁK Jan

Rok publikování 2016
Časopis / Zdroj Česká a slovenská neurologie a neurochirurgie

www http://www.csnn.eu/ceska-slovenska-neurologie-clanek/mikrorna-u-cerebrovaskularnich-onemocneni-od-patofyziologie-k-potencialnim-bio-markerum-58254
Obor Neurologie, neurochirurgie, neurovědy
Klíčová slova microRNA; ischemic stroke; intracranial aneurysma; cerebral arterio-venous malformations
Popis Malé nekódující molekuly ribonukleových kyselin (RNA) jsou důležité regulátory genové exprese. Jednu ze skupin nekódujících RNA představují tzv. mikroRNA: 22-24 nukleotidů dlouhé úseky RNA, jež ovlivňují překlad RNA do bílkovin. Řada z nich vykazuje tkáňovou specifitu, tj. vyskytují se ve zvýšeném množství dominantně v buňkách jedné tkáně (např. miR-206 v kosterním svalu, miR-122 v hepatocytech). Kromě intracelulárního prostoru je možné identifikovat miRNA také extracelulárně, přičemž v extracelulárním prostoru vykazují miRNA vysokou stabilitu proti působení štěpících enzymů. V současné době jsou studovány jako potenciální biomarkery u řady onemocnění vč. onemocnění cerebrovaskulárních. V tomto souhrnném článku se proto cíleně věnujeme specifickým skupinám mikroRNA, které by na základě výsledků dosud publikovaných animálních a humánních studií mohly mít diagnostický, terapeutický a prognostický potenciál u akutního mozkového infarktu (let-7, miR-7, miR-21, miR-29, miR-124, miR-181, miR-210, miR-223), intrakraniálních aneuryzmat mozkových tepen (miR-21, miR-26, miR-29, miR-143/145) a mozkových arterio-venózních malformací (miR-18a).