Mikrobiota a obezita

Rok publikování 2017
Časopis / Zdroj Výživa a potraviny

Obor Ostatní lékařské obory
Klíčová slova Microbiota; obesity
Popis S rozvojem molekulárně biologických metod se začala větší pozornost soustředit na mikrobíotu člověka, především střevní bakterie, jelikož mají na zdraví hostitele největší vliv. Studie na zvířatech potvrdily souvislost mikrobioty s obezitou. U obézních myší bylo zjištěno jiné složení mikrobioty ve srovnání se štíhlými jedinci. Výsledky studií na lidech jsou více variabilní. V souvislosti s předpokládaným vlivem mikrobioty na obezitu se také začalo zkoumat působení stravy, probiotik a prebiotik na střevní bakterie. Studie potvrdily, že při dlouhodobé změně stravy dochází k nárůstu počtu některých bakterií v závislosti na typu stravy. Vliv probiotik a prebiotik na obezitu nebyl prokázán. Publikované výsledky nejsou jednoznačné, to však nemusí znamenat, že souvislost neexistuje. Interakce mezi stravou, mikrobiotou a obezitou jsou velmi složité, proto bude potřeba realizovat ještě mnoho studií, které by tyto souvislosti vysvětlily.