Transgelin negativně přispívá k léčebné odpovědi pacientů s metastatickým reálním karcinomem léčených tyrosinkinasovými inhibitory

BOUCHAL Pavel BOUCHALOVÁ Pavla BERÁNEK Jindřich LAPČÍK Petr POTĚŠIL David PODHOREC Ján FIALA Ondřej POPRACH Alexandr

Rok publikování 2020

Popis Karcinom renálních buněk (RCC) reprezentuje asi 2-3% všech nádorů s více než 400 000 novými případy za rok s rostoucí incidencí, zvláště pak v České republice. Sunitinib, inhibitor tyrosin kinázy vaskulárního endotheliálního růstového faktoru (VEGF), je používán pro léčbu pacientů s metastatickým RCC (mRCC) v první linii s dobrou nebo střední prognózou. Zhruba třetina mRCC pacientů však na léčbu sunitinibem velmi špatně odpovídá. Cílem prezentované pilotní studie je nalézt proteiny spojené se špatnou terapeutickou odpovědí na sunitinib. V trénovacím souboru bylo analyzováno 8 vs. 8 mRCC nádorových tkání od pacientů odpovídajících vs. neodpovídajících na léčbu sunitinibem 3 měsíce po zahájení léčby a 16 přilehlých nenádorových tkání, pomocí LC-MS proteomiky v módu datově nezávislého sběru (DIA) dat na LC-MS systému Impact II (Bruker). Validační soubor obsahoval dalších 74 pacientů stratifikovaných dle odpovědi na léčbu a byl analyzován na systému QExactive HF-X (Thermo Fisher Scientific). Data byla analyzována v software Spectronaut (Biognosys). V analýze trénovacího souboru bylo v primárních nádorech odpovídajících vs. neodpovídajících na léčbu sunitinibem deregulováno 42 proteinových skupin (q<0.01). Analýza drah odhalila obohacené dráhy elastických vláken, vesikulárního transportu a transportu malých molekul. Na základě uvedených analýz byl pro funkční analýzy vybrán transgelin protein zapojený do remodelace aktinového cytoskeletu. U TAGLN genu byl úspěšně proveden “knockout“ metodou CRISPR/Cas9. Buňky s umlčeným transgelinem neproliferovaly, buňky s částečně umlčeným transgelinem vykazovaly významně horší proliferaci a přežití ve srovnání s mateřskou linií. Vztah k léčebné odpovědi byl následně potvrzen také na nezávislém validačním souboru pacientů. Data ukazují, že transgelin podporuje přežití RCC buněk a zřejmě přispívá k jejich přirozené rezistenci k sunitinibu.