Koherencí řízená holografická mikroskopie - nástroj pro hledání nových bio­markerů dlaždicobuněčného karcinomu hlavy a krku

VESELÝ Miroslav GÁL Břetislav ROTTENBERG Jan PALENIK Michal HANÁK Jan ZICHA Daniel

Rok publikování 2022
Časopis / Zdroj Klinická onkologie

www http://dx.doi.org/10.48095/ccko2022128
Doi http://dx.doi.org/10.48095/ccko2022128
Klíčová slova squamous cell carcinoma; head and neck carcinoma; coherence-controlled holographic microscopy; cell migration; tumor markers; epithelial-mesenchymal transition
Popis Dlaždicobuněčný karcinom hlavy a krku se vyznačuje lokální invazivitou a tvorbou metastáz do regionálních lymfatických uzlin. V 60 % případů jsou tyto nádory diagnostikovány v pokročilém stadiu a prognóza je nepříznivá. Jedním z důležitých faktorů lokálního, hemato- genního či lymfogenního šíření nádoru vlidském těle je migrační schopnost nádorových buněk. Pokročilé mikroskopické metody umožňují nový pohled na buněčnou migraci. Cíl: V tomto článku je prezentována metoda koherencí řízené holografické mikroskopie, která umožňuje neinvazivní kvantitativní hodnocení morfologických a dynamických vlastností živých nádo- rových buněk. V souvislosti s touto metodou se objevují nové potenciální biomarkery, jejichž význam je však třeba ověřit korelací s klinickými daty.