Extracellular volume regulation and growth

Název česky Regulace extracelulárního objemu a růst

HÁJEK Dobroslav KOLÁŘ Petr MAINI Philip ŠTARHA Pavel

Rok publikování 2005
Časopis / Zdroj Medical Hypotheses

Obor Ostatní lékařské obory
Klíčová slova growth; extracellular volume
Popis Vytvořli jsme model interakce mezi intra a extracelulárním objemem při růstu buněk. Linearizovaný model byl verifikován stereometrickým řešením a výsledky srovnány s experimentálními daty. Byla nalezena dvě teoretická řešení: řešení 1, extracelulární objem (ECV) byl spočítán jako 23% celkového tělesného objemu (TV). Ze stereometrického řešení vyplynulkrychlový klástr tvořený osmi buňkami. Tato hypotéza ( řešení 1) je kompatibilní s běžně předpokládanou hdnotou extracelulárního objemu (23% z TV). Navíc hypotéza osmibuněčného klástru vysvětluje asi sedmidenní periodu oscilace ECV. Tato hypotéza pravděpodobně vysvětluje převažující typ růstu u člověka. Řešení 2, v tomto případě růstu ECV tvoří asi 77% TV. Místo osmibuněčné krychle by mohly čtyři buňky tvořit čtyřstěn. Tento typ růstu by mohl mít význam u procesů, kdy musí být vyplněn volný prostor v orgánech, například při hojení peptického vředu a obzvláště při znovuobnovení buněk kostní dřeně po vysokodávkované chemoterapii.