Direct and indirect evidence of Chlamydia pneumoniae in patients with significant stenosis of a. carotis of atherosclerotic origin

Název česky Přímý a nepřímý průkaz chlamydia pneumoniae u pacientů s významnou stenózou a. carotis aterosklerotického původu

ZEMAN Karel POSPÍŠIL Leopold ČANDERLE Jiří ŠTROBLOVÁ Hana LEYPOLD Jindřich GREGOR Zdeněk MEDKOVÁ Zuzana ŠERÝ Omar

Rok publikování 2004
Časopis / Zdroj Scripta medica

Obor Mikrobiologie, virologie
Klíčová slova nested pcr dna chlamydia pneumoniae specific antibodies heat shock protein
Popis Cílem této studie bylo posoudit přímými a nepřímými metodami účast C. pneumoniae v patogenezi významné aterosklerotické stenózy karotid u třiceti nemocných (25 mužů a 5 žen, průměrný věk 67,5 roku). Přímý průkaz PCR produktu DNA C pneumoniae v aterosklerotickém materiálu získaném při operaci a, carotis byl pozitivní u 56,7% vyšetřených pacientů. Krevní séra nemocných byla vyšetřena enzymatickými imunoanalýzami (ELISA) pro detekci protilátek proti druhově specifickému proteinu vnější membrány C pneumoniae v globulinových třídách IgA, IgG a IgM a proti proteinu tepelného šoku chlamydií (cHSP60) v globulinové třídě IgG. Protilátky proti proteinu tepelného šoku chlamydií byly prokázány u 56,7 %. Na základě výsledků předkládané práce považujeme pedevším přímý průkaz C. pneumoniae v aterosklerotických plátech metodou PCR a specifických protilátek proti C. pneumoniae v IgA globulinové třídě séra za významné ve smyslu její možné účasti na vzniku a progresi aterosklerózy a pro doplnění následné léčby a prevence remise po operaci stenózy karotid.