Zinek a jeho vztah k nádorům prostaty

Logo poskytovatele

GUMULEC Jaromír MASAŘÍK Michal HRABEC Roman ROVNÝ Arne BINKOVÁ Hana BABULA Petr ADAM Vojtěch KIZEK René

Rok publikování 2010
Časopis / Zdroj Praktický lékař

www http://www.prolekare.cz/prakticky-lekar-clanek?id=32567
Obor Onkologie a hematologie
Klíčová slova zinc;metallothionein;thiols;resistance;tumour disease
Popis Zinečnaté ionty (Zn2+) jsou významným esenciálním prvkem, nutným pro správnou funkci savčích buněk. Podílejí se na regulaci imunitního systému, genové exprese, energetického metabolismu, transdukce signálu a plní strukturální funkci. Protože vyšší hladiny těchto iontů působí toxicky, je nutná přesná regulace jejich hladiny. Na té se podílejí zinkové přenašeče a zinek-vázající proteiny, zejména metalothioneiny. Prostatická tkáň je v metabolismu Zn2+ specifická. Její buňky akumulují až desetinásobně větší množství těchto iontů. Karcinom prostaty, časté nádorové onemocnění mužů, je charakteristický rozdílnými a nepříliš jasnými mechanismy, které slouží pro udržování hladiny Zn2+. To má dva významné důsledky: - podíl na patogenezi onemocnění (vlivem na apoptózu), a - zvýšení sérové hladiny metalothioneinu (s možným využitím jako nádorového markeru onemocnění).