SIMPO ukázalo, že simulační centra a simulační vzdělávání mají čím dál širší uplatnění

Letošní ročník simulačního sympozia SIMPO byl sice čtvrtý, zároveň však připomněl i první polokulaté výročí provozu Simulačního centra Lékařské fakulty Masarykovy univerzity.

11. 9. 2025

Bez popisku

Lékařská fakulta Masarykovy univerzity posiluje svou pozici v oblasti simulační medicíny. Ve středu, 10. září, se v Brně, pod taktovkou profesora Petra Štourače, přednosty Ústavu simulační medicíny, uskutečnil další ročník simulačního sympozia. Také letos přivítal více než stovku zájemců o simulace v medicíně z řad vyučujících, lékařů, ale i zástupců komerčního sektoru. A i když se jednalo o čtvrtý ročník, nenuceně jím už od úvodního přivítání rezonovala skutečnost, že SIMU LF MU má za sebou pět let provozu, a tedy i pět let zkušeností.

Ještě, než je mohli někteří z členů brněnské komunity sdílet, dostali prostor dva zahraniční spíkři – doktor Mark Lazarovici z univerzity v německém Mnichově a bývalý prezident Evropské společnosti pro simulace a také doktorka Crina Burlacu, která se zásadním způsobem zasadila o rozvoj simulace zejména ve výuce anesteziologů v Irsku, kde působí. Zatímco doktor Lazarovici ve své přednášce propojoval koncepty jako safety culture nebo systems design s pojmy jako digitalizace, lidský faktor či uživatelská zkušenost, doktorka Burlacu se zaměřila na klady a zápory tréninku jediné specializace ve srovnání s mezioborovými specializacemi a na zefektivňování kooperace v rámci zdravotnických týmů skrze simulovanou výuku.

Pak už byl prostor k prezentaci vlastních počinů a idejí. Zástupce ředitele pro technologie SIMU, inženýr Jiří Travěnec, spolu s rakouským kolegou Joachimem Hilbrandem, šéfem partnerské SIM Station, představili vizi simulačních center nejen coby prostředí pro výuku a vzdělávání, ale také infrastruktur ideálně vybavených pro realizaci vědy a výzkumu. V pásmu nazvaném 5 inovací v kurikulu na SIMU došlo na ukázky příkladů dobré praxe, ať už jde o zavedení hodnotících modulů OSCE a RAT ve vybraných předmětech, zapojení aktivních seniorů do výuky v roli tzv. standardizovaných pacientů nebo využití figurín s vysokou mírou věrnosti ve výuce tak specifického oboru jako je soudní lékařství.

Kratší přednášky, během nichž své úspěchy a možnosti využití simulačních zařízení prezentovali například také kolegové z Univerzity Palackého v Olomouci, Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre či banskobystrického simulačního a vzdělávacího centra MEDSIM, následovaly v odpoledním čase. Účastníci se stejně jako v minulých letech mohli zapojit také do několika praktičtěji pojatých workshopů. Čtvrtý ročník SIMPO tak opět potvrdil, že simulační vzdělávání má v českém i evropském kontextu už nejen své pevné místo, ale i čím dal širší uplatnění.


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info