S jakými výzvami se mohou studenti setkat při účasti v SOČ a jaké jsou podle Vás největší přínosy této soutěže?
Velkým benefitem pro studenty je možnost vyzkoušet si psát odbornou práci, naučit se pracovat s odborným textem, vyhledávat v odborných literaturách, citovat, a hlavně svou práci po odevzdání obhájit a odprezentovat. Toto všechny zúčastněné, ať už skončí v kterémkoliv kole soutěže, posune na úroveň vysokoškolských studentů. Mnozí studenti se se svými školiteli účastní odborných konferencí nebo jim vyjde článek v odborném časopise. Ve většině případů se pak přihlásí na VŠ v oboru, kterému se v práci věnovali.
Máte nějaký pěkný nebo inspirativní příběh z praxe spojený s SOČ, který byste chtěla s našimi čtenáři sdílet?
Pěkných příkladů je mnoho, jeden z nich, úspěšný student Martin Kaleta, právě studuje na LF MU, a zřejmě ho znáte i vy. Je bývalým studentem Gymnázia ve Strážnici, který se nejprve účastnil několika T-exkurzí pořádaných JCMM na lékařská témata. Tak se dostal až k SOČ a pod vedením svého školitele MUDr. Marka Joukala se věnoval tématu „Studium exprese a regulace proteinů těsných spojů hematoencefalické bariéry po subarachnoidálním krvácení“. Později se stal ambasadorem v Hobit MUNI a v současné době je studentem na Lékařské fakultě MU v Brně. Za svou prací získal také ocenění České hlavičky.
Dalším velmi pěkným příkladem je Adriena Jedličková, absolventka Gymnázia tř. Kpt. Jaroše, která taktéž studuje na Masarykově univerzitě. SOČ vyhrála několikrát a umístila se na předních příčkách v Celostátní přehlídce SOČ, získala stříbrné místo v soutěži Středoškolák rok 2023 za mimoškolní aktivity. Již na střední škole začala spolupracovat s PřF MU, kde se zároveň stala členkou týmu v BIOSKOP, a v současné době učí žáky ZŠ vědeckým přístupům. Zúčastnila se stáže v Mechanobiology of Disease Group, CTM FNUSA-ICRC, získala stříbrné místo Ceny vévody z Edinburghu, České hlavičky a spoustu dalších ocenění. Je taktéž členkou prestižního programu JCMM Program podpory nadaných studentů, kde pobírá stipendium ve výši 36 000 Kč/rok na vzdělávací mimoškolní aktivity.
Jak mohou studenti být kreativní při výběru tématu pro SOČ a jaká témata jsou nejčastěji zkoumána?
Studenti si mohou téma vybírat více způsoby. Buď se student snaží najít svého školitele sám na různých akcích, jako je například Noc vědců, Vědecké projekty pro středoškoláky organizováno Bioskop, Dny otevřených dveří,… Nebo zajdou na stránky JCMM a najdou si některé z vypsaných témat SOČ od školitelů, kde najdou témata z různých oborů na jednom místě. Další možností je vymyslet si vlastní téma a já jim pomohu najít školitele, který by téma s nimi byl ochoten zpracovávat. Studenti, kteří nejsou jednoznačně rozhodnutí, jaké téma by je bavilo, si mohou vybrat více témat. Maximální počet je však 2 témata. Nejvíce studentů má zájem o obory biologie, molekulární biologie, chemie a zdravotnictví, ochrana životního prostředí, pedagogiku, historii a informatiku.