Jak přelstít nádory

V 63. díle podcastu stetoskop dr. Lenka Bešše sdílí své zkušenosti z výzkumu a života ve Švýcarsku, a hovoří o výzvách spojených s vyvážením vědecké kariéry a rodinného života. Její výzkumný tým, který se zaměřuje na studium proteinové homeostázy a imunoterapie na LF MU je také novým členem největšího projektu v oblasti nádorových chorob v ČR - Národního ústavu pro výzkum rakoviny.

24. 5. 2024

Bez popisku

Dr. Bešše je biologžka a genetička a je jednou z nejmladších vedoucích výzkumných skupin na Lékařské fakultě Masarykovy univerzity, kde také učí a vede doktorandy. Její profesní cesta zahrnovala významné období ve Švýcarsku, konkrétně v Kantonální nemocnici St. Gallen, kde se věnovala postdoktorandskému výzkumu. Zde se také setkala s velkými výzvami a dosáhla kariérního postupu.

V rozhovoru Dr. Bešše sdílí své zkušenosti z výzkumu, jeho klinické aplikace a úspěchy, které vedly k lepšímu porozumění a léčbě rakoviny. Kromě vědeckých úspěchů hovoří o vyvážení profesního života s rodinným, což je výzva zejména bez podpory širší rodiny.

Její nově vzniklá výzkumná skupina se zaměřuje na studium proteinové homeostázy a její roli v protinádorové imunoterapii. S využitím nejmodernějších molekulárněbiologických technik zkoumají buněčné mechanizmy vedoucí k rezistenci nádorů k imunoterapii a hledají způsoby, jak tuto rezistenci překonat. Tento výzkum slibuje významné přínosy pro pacienty, kteří čelí nádorovým onemocněním. Její tým je nejnovější součástí Národního ústavu pro výzkum rakoviny, historicky největšího projektu v oblasti nádorových chorob v České republice. Tento ústav propojuje 11 výzkumných institucí a 72 týmů.Tým Lenky Bešše není velký a převládá v něm kromě mládí i nadšení.

V budoucnu si Dr. Bešše přeje, aby její výzkum přinesl významné pokroky a aby se výsledky její práce propsaly do klinické praxe, což by mohlo výrazně zlepšit léčbu pacientů s rakovinou.

Jaká je pozice ženy ve výzkumu? Dají se porovnat pracovní podmínky v České republice a ve Švýcarsku? Jak se dá skloubit věda a rodina? A když se s ní vydáme na tenký led a zeptáme se, jak se dívá na možnost eutanazie … jak nám odpoví?

Poznámka pod čarou. Paní doktorka se nechtěně dopustila malé nepřesnosti při otázce volebního práva žen ve Švýcarsku, konkrétně zaměnila údaje z kantonu Appenzel za kanton St Gallen. A my to využijeme k prověření Vaší bystrosti. Který rok uvedla paní doktorka Bešše jako rok, kdy ženy získaly volební právo v kantonu Appenzel? Odpověď doplňte do 31. 5. 2024 na Facebooku nebo na Instagramu u příspěvku k tomu to dílu.

Podcast STETOSKOP

Podcastem STETOSKOP přibližujeme širší veřejnosti život na naší fakultě, představujeme zajímavé vědecké projekty, občas nakoukneme pod plášť nejen doktorskému studiu, zpovídáme významné osobnosti z řad studentů, absolventů i zaměstnanců. A velkým přáním zůstává se inspirací středoškoláků pro studium na naší fakultě.

Přejeme příjemný poslech. Nasaďte si sluchátka, my nasazujeme STETOSKOP.

Poslouchejte nás v těchto aplikacích