Neřešíme jen redukci hmotnosti. Snažíme se upravovat a zlepšovat zdravotní stav klientů prostřednictvím jídelníčku

Už více než rok naše fakulta poskytuje služby i široké veřejnosti ve zdravotnickém zařízení, které se zaměřuje na úpravu jídelníčku pacientů s cílem upravit a zlepšit jejich zdravotní stav. Je potěchou nutričních terapeutů ambulance NutriMUNI, když vidí, že se pacienti cítí lépe, jsou zdravější, spokojenější a méně unavení. Často tyto úspěchy jsou pak motivací k dalším krokům a pozitivním změnám v jejich životě. Přinášíme rozhovor ke zhodnocení prvního roku fungování ambulance NutriMUNI s nutričním terapeutem Mgr. Martinem Krobotem, Ph.D.

1. 11. 2022

Bez popisku
Bez popisku

Rozhovor s Mgr. Martinem Krobotem, jedním z nutričních terapeutů ambulance NutriMUNI. Na fakultě vyučuje nejen nutriční terapeuty, ale i v oblasti výživy i budoucí lékaře a další nelékařské obory. Je absolventem bakalářského oboru Nutriční terapeut a magisterského oboru Nutriční specialista na LF MU, kde právě dokončuje doktorát. Specializuje se především na eleiminační diety, zejména u potravinových alergií či celiakie. Mgr. Krobot v Brně koordinuje účast studentů nutriční terapie na zajištění dietního stravování ve školních jídelnách a je předsedou České asociace nutričních terapeutů.

Kdy a jak ambulance vznikla? Jaké úkony předcházely vzniku a jak dlouho jste ambulanci připravovali? Čí to byla myšlenka?
Myšlenka otevřít ambulanci či poradnu zaznívala na ústavu již poměrně dlouho. První vlaštovkou byla poradna studentů studentům, kterou jsme nějakou dobu vypisovali jako předmět pro naše magisterské studenty, nicméně její kapacita byla naprosto nedostatečná. Proto jsme ve složení, ve kterém aktuálně v ambulanci pracujeme, začali rozvíjet myšlenku otevření ambulance, která bude zdravotnickým zařízením, díky čemuž budeme moci přijímat i pacienty s jakýmkoli onemocněním, a zároveň budeme moci poskytnout studentům místo pro praxi. Od momentu, kdy jsme se i s panem přednostou Ústavu veřejného zdraví Mgr. Bc. Michalem Koščíkem, Ph.D. dohodli, že do toho jdeme, uběhlo do samotného otevření ambulance veřejnosti na začátku září 2022 přibližně půl roku poměrně komplikovaného papírování s krajským úřadem a hygienou a nastavování různých procesů, ale už teď vidíme, že to všechno mělo obrovský smysl podstoupit. Ambulance je zde nyní nejen pro studenty a zaměstnance MU, ale také pro širokou veřejnost od dětí po až seniory.

Jak jsou pacienti spokojeni?
Podle toho, co vnímáme od pacientů, většinou ano. Často jsou překvapeni zájmem o jejich zdraví, ale i o jejich osobnost a jednotlivé aspekty jejich života. Snažíme se o individuální a osobní přístup, a toho si většinou pacienti cení. Jsou vděční, že někdo naslouchá jejich potížím, a snaží se jim pomoci společně najít řešení. Snažíme se každou intervenci nastavit tak, aby konkrétnímu člověku zapadla do jeho života s respektem k zaměstnání, rodinnému životu, trávení volného času a vůbec charakteru každého pacienta. Zároveň vnímáme, že záštita Lékařské fakulty MU působí na pacienty dobře a často jim pomáhá v rozhodnutí, že se přijdou poradit právě k nám. Očekávají profesionalitu a my se snažíme jejich očekávání naplnit.

Jak hodnotí zaměstnanci ambulance přínosy pacientům?
Jsou pacienti, kteří přijdou jednou, dvakrát a stačí jim to. Pak jsou ale lidé, kteří se k nám vracejí, a my pak od nich slyšíme slova jako: “Tohle mi hrozně pomohlo.” “Tohle byl skvělý tip.” “Za tohle moc děkuji.” Nebo dokonce “Změnili jste mi život.” Taková slova jsou pro nutričního terapeuta asi tou největší odměnou. A pak také to, když na pacientech vidíte, jak se jejich zdravotní stav upravil-zlepšil, jak se cítí lépe, jsou zdravější, spokojenější, méně unavení. Často jsou tyto úspěchy motivací k dalším krokům a pozitivním změnám v jejich životě.

Co jsou nejčastější problémy, se kterými se na vás pacienti obrací?
Nemáme přesné statistiky, ale nejčastěji je to nejspíš redukce hmotnosti nebo úprava životního stylu. Zdaleka to ale nejsou jen tyto případy a den v ambulanci nikdy není monotónní. Chodí k nám pacienti s celiakií, potravinovými alergiemi, intolerancemi, onemocněním žlučníku, s diabetem, ale i s poruchami příjmu potravy.

Jaký jste zaznamenali největší úspěch? (Dá-li se to tak říct) Případně, co vás na jednotlivých úspěších těší?
Jako příklad můžeme uvést pacientku, která přišla se zájmem zredukovat svou hmotnost. Postupně jsme se dostali k tomu, že má velké obavy z potravin obsahujících vyšší množství sacharidů. Před redukcí hmotnosti pro nás bylo mnohem důležitější pomoci pacientce zbavit se neopodstatněných obav z jídla, které narušovaly i chod celé její rodiny. Další pacientka má již 2 roky po operaci žlučníku, ale neustále ji trápily trávicí obtíže. Absolvovala proto kolečko po mnoha odbornících, kteří ji však nikdy ohledně stravování po tomto zákroku needukovali a nad jejími obtížemi již naopak zlomili hůl. Neúmyslně ztrácela hmotnost a její schopnost fungovat v práci i v rodině byla vážně narušená. V naší ambulanci byl prostor se jí věnovat komplexně a pacientka ve spolupráci s nutriční terapeutkou konečně nalezla vhodné úpravy životního stylu, ulevilo se jí a začala znovu přibírat. Přitom v ambulanci nutriční terapie neděláme jadernou fyziku, naše rady mohou být na první pohled banální, ale mohou mít na životy našich pacientů velký dopad.

Nějaké poselství, co chcete ze světa nutričních terapeutů sdělit?
“Každý by měl alespoň jednou za život navštívit nutričního terapeuta.” Budeme rádi, když to bude zrovna u nás v NutriMUNI, ale nutriční terapeuty najdete po celé republice.

NutriMUNI


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info