Den s medicínou posedmé: v hlavní roli reprodukce
V interaktivním programu Juniorské akademie MED MUNI dostali studenti středních škol možnost zjistit více o vzniku nového života, lidské anatomii i patologických stavech spojených s rakovinou.
Na konci května navštívila fakultu Nava Levit-Binnun Ph.D., ředitelka výzkumného centra Sagol Center for Brain and Mind z Reichmanovy univerzity v Izraeli. Díky výjimečnému kontaktu Akademického centra Mindfulness Research and Practice Network of Masaryk University za spolupráce s doktorandkou Fakulty sociálních studií, Mgr. Barborou Kučerovou, která v Izraeli strávila zahraniční pobyt Erasmus pod vedením docentky Levit-Binnun. Vztahy s Reichmanovou univerzitou navázalo akademické centrum již v roce 2022, kdy na MUNI poprvé zavítala členka výzkumného týmu docentky Levit-Binun, neurovědkyně Dr. Yulia Golland. Jako další možnou spolupráci s Reichman university vidí akademické centrum například realizaci dalších seminářů a workshopů pro studenty, psychology, lékaře a mindfulness lektory, nebo také stáže přes program Erasmus+.
Doc. Nava Levit-Binnun, Ph.D. s organizátory připravila rovnou dvě přednášky. Jedna byla určená studentům Lékařské fakulty MU a veřejnost a následující den se konal workshop pro psychology, psychiatry a mindfulness učitele.
Pro studenty a veřejnost byla připravena přednáška s tématem nové oblasti neurověd, tzv. kontemplativní neurovědy. Docentka Levit-Binnun vysvětlila, že náš mozek funguje jako prediktivní stroj, vyhodnocující každý okamžik na základě našich předchozích zkušeností, a to prostřednictvím tzv. prediktivních map. Tento objev nám umožňuje lépe porozumět tomu, jak náš mozek tvoří představy a domněnky o světě kolem nás a jak nás (častokrát bez toho, abychom si toho byli vědomi) ovlivňuje v každodenním životě. Během diskuse jsme společně hledali odpověď na to, zda lze tyto prediktivní mapy změnit. Výsledky mnohých studií ukazují, že lidský mozek je plastický, a tedy že má potenciál své zastaralejší mapy aktualizovat tak, aby byli pro náš život a celkovou duševní pohodu přínosnější. Příkladem pro pomáhající profese je např. prostřednictvím konkrétních cvičení posilovat svou kapacitu k soucitu jako cesty efektivní prevence před vyhořením z empatie (angl. empathy burnout). Přednášky se zúčastnilo zhruba 80 lidí, mezi nimi čeští i zahraniční studenty medicíny, účastníci kurzů mindfulness LF MU i vědečtí pracovníci. O velkém zájmu o toto téma svědčí i hodinová diskuse, která po přednášce následovala.
Na workshopu pro terapeuty zazněla témata neuroplasticita, epigenetika, mikrobiom, kterými docentka otevřela sérii neurovědeckých paradigmat relevantních pro využití mindfulness v péči o náš mozek a duševní zdraví. Účastníci workshopu se dověděli, jak motivovat své klienty v jejich mindfulness praxi pomocí poznatků z neurověd a psychologie. Poukázala například na skutečnost, že k rozvíjení plasticity mozku potřebujeme především 2 neurotransmitery – acetylcholin a norepinefrin, které oba souvisejí s kultivací všímavé pozornosti prostřednictvím praxe mindfulness.
Workshop ocenil certifikovaný mindfulness lektor Michal Dvořák: "Osobně se mi workshop velmi líbil. Bylo vidět, že toho Nava o mindfulness, jak z pohledu vědce, tak učitele mindfulness ví hodně. Moc se mi líbilo, jak propojovala to, jak funguje mozek a co konkrétně na tom ovlivňuje praxe mindfulness. Pomáhalo mi to ještě víc porozumět tomu, co všímavost umí pozitivně ovlivnit. Moc se mi také líbilo, jak Nava své myšlenky zarámovala do různých teorií, což mi přišlo hodně integrativní a užitečné.”
V interaktivním programu Juniorské akademie MED MUNI dostali studenti středních škol možnost zjistit více o vzniku nového života, lidské anatomii i patologických stavech spojených s rakovinou.
Poslední MediCafé tohoto semestru se neslo v duchu otázky, jak dnešní medicína přistupuje k léčbě bolesti. Na diskusi přijal pozvání MUDr. Ivo Křikava, Ph.D., primář oddělení léčby bolesti v bohunické Fakultní nemocnici Brno a jeden ze zakladatelů portálu Akutně.cz.