Genotypová charakterizace meticilin-rezistentních kmenů Staphylococcus aureus izolovaných v Masarykově nemocnici v Ústí nad Labem

DOSTÁLOVÁ Lucie RŮŽIČKOVÁ Vladislava PAZDERKOVÁ Jana KUNTOVÁ Lucie

Rok publikování 2010

Popis Meticilin-rezistentní kmeny Staphylococcus aureus (MRSA) jsou nebezpečné patogenní bakterie způsobující široké spektrum nozokomiálních infekcí. Cílem této studie bylo provést podrobnou genotypizaci vybraného souboru oxacilin-rezistentních kmenů izolovaných v Masarykově nemocnici v Ústí nad Labem v době, kdy v ní byl zaznamenán zvýšený výskyt MRSA kmenů. Metodika: PFGE fragmentů genomové DNA štěpené restriktázou SmaI, spa typizace, PCR detekce typu kazety SCCmec, obsah profágů, dále detekce vybraných genů pro faktory virulence a genů pro rezistenci na antibiotika a antimikrobiální látky, analýza plazmidů a test citlivosti k polyvalentnímu fágu 812 byly provedeny u 28 kmenů. Výsledky: Bylo zjištěno, že všechny kmeny MRSA mají stejný typ kazety SCCmec (typ II) a obsahují repetice spa typu t003. Kmeny se navzájem lišily svými makrorestrikčními spektry, profágy a obsahem různých genů pro faktory virulence a genů pro rezistenci na antibiotika či antimikrobiální látky, které byly identifikované v 5 typech plazmidů. Všechny kmeny byly citlivé k působení polyvalentního fága 812. Závěr: Výsledky genotypových analýz potvrdily blízkou příbuznost studovaných kmenů pocházejících z ancestrálního klonu CC5 a poslouží jako podklad pro epidemiologickou studii výskytu a šíření MRSA v dané oblasti ve srovnání s okolními regiony a státy v Evropě.