Informace o projektu
Identification of sensory and cognitive characteristics from magnetic resonance (MR) data (MEMCON)

Informace

Projekt nespadá pod Lékařskou fakultu, ale pod Středoevropský technologický institut. Oficiální stránka projektu je na webu muni.cz.
Kód projektu
XXYYZZ
Období řešení
4/2023 - 12/2023
Investor / Programový rámec / typ projektu
Ostatní - zahraniční
Středoevropský technologický institut
Klíčová slova
paměť, vědomí, magnetická rezonance, DNA, metabolomika
Spolupracující organizace
Aarhus Universitet

V minulosti byla naprostá většina studií základního výzkumu kognitivní neurovědy prováděna izolovaně a zkoumala vztah mezi jedním neurovědním ukazatelem a jedním kognitivním jevem. To je problematické, protože jednotlivé znaky zřídka vysvětlují (ve statistickém smyslu) více než 20 % interindividuální variability. Z klinického hlediska je to neuspokojivě málo a zpochybňuje to praktickou užitečnost velké části kognitivních neurověd. Cílem tohoto projektu je překonat toto omezení a využít neuronální data ve spojení s genetickými a dalšími biologickými a behaviorálními ukazateli k vytvoření modelů, které jsou schopny předpovídat širokou škálu kognitivních charakteristik s vysokou přesností na úrovni jednotlivých subjektů.
V této studii používáme řadu sekvencí MRI, abychom získali rozsáhlé poznatky o různých neuroarchitektonických charakteristikách účastníků. Tyto mapy jsou pak vztaženy k široké škále behaviorálních/kognitivních jevů shromážděných během přibližně 5 hodin experimentů na každého účastníka, aby se zjistilo, jak dobře lze tyto jevy vysvětlit/předpovědět pomocí neuronálních charakteristik. Kromě toho se porovnává vysvětlující/prediktivní síla map založených na MRI nebo kombinaci MRI, genetiky a profilů krevních biomarkerů s mapami využívajícími pouze genetickou informaci. Analýzy síly ukazují, že nejefektivnějším a nejekonomičtějším způsobem provedení studie je zkoumání všech behaviorálních a neuronálních charakteristik na jediném velkém vzorku účastníků (více než 500). Vzhledem k velkému množství testů je ideální spolupráce s mezinárodními odborníky.

Cíle udržitelného rozvoje

Masarykova univerzita se hlásí k cílům udržitelného rozvoje OSN, jejichž záměrem je do roku 2030 zlepšit podmínky a kvalitu života na naší planetě.

Cíl udržitelného rozvoje č.  3 – Zdraví a kvalitní život