Role miR-215 v patogenezi kolorektálního karcinomu

Logo poskytovatele

Publikace nespadá pod Lékařskou fakultu, ale pod Středoevropský technologický institut. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.

FALTEJSKOVÁ Petra ŠRŮTOVÁ Klára MLČOCHOVÁ Jitka SVOBODA Marek VYZULA Rostislav SLABÝ Ondřej

Rok publikování 2012

Středoevropský technologický institut

Popis Kolorektální karcinom (CRC) je celosvětově jedním z nejvíce frekventovaných nádorových onemocnění. V západních zemích je druhou nejčastější příčinou úmrtí na tento druh onemocnění. V současné době existuje řada studií zaměřujících se na identifikaci nových biomarkerů, které by bylo možné využít jako prediktivních či prognostických faktorů pro zvýšení účinnosti léčby. Jedním z nejmodernějších přístupů molekulární charakterizace solidních nádorů je analýza mikroRNA (miRNA). MiRNA jsou krátké nekódující molekuly jednořetězcové RNA, které posttranskripčně regulují genovou expresi. Svým působením ovlivňují řadu biologických dějů, jakými jsou diferenciace, apoptóza, buněčný cyklus, proliferace či metastázování. Početné studie prokázaly, že k deregulaci miRNA dochází u různých typů nádorových onemocnění včetně CRC, a tyto molekuly tak mohou působit jako nádorové supresory nebo naopak onkogeny. Přestože rozdílná exprese některých miRNA mezi nádorovou tkání a zdravou střevní sliznicí pacientů s CRC byla již opakovaně pozorována, jejich přesná úloha v patogenezi tohoto onemocnění nebyla dosud přesně popsána. Hlavním cílem studie bylo detailně popsat funkci miR-215 v patogenezi CRC, neboť deregulovaná exprese této miRNA byla již dříve zaznamenána.