Význam dlouhých nekódujících RNA u nádorových onemocnění

Logo poskytovatele

Publikace nespadá pod Lékařskou fakultu, ale pod Středoevropský technologický institut. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.

ŠÁNA Jiří FALTEJSKOVÁ Petra HANKEOVÁ Simona SVOBODA Marek VYZULA Rostislav SLABÝ Ondřej

Rok publikování 2012

Středoevropský technologický institut

Popis Většinu eukaryotického genomu představují DNA sekvence, které nekódují proteiny. Tyto sekvence jsou přepisovány buď podle vývojového programu daného organizmu, nebo v rámci odpovědi na vnější signály. Výsledkem transkripce takových sekvencí je pak velké množství dlouhých nekódujících RNA (lncRNA). Celogenomvé studie předpokládají existenci více než 3 300 lncRNA. Dlouhé nekódující RNA jsou definovány jako molekuly nekódujících RNA o délce více než 200 nukleotidů. Ačkoli bylo dosud funkčně charakterizováno pouze omezené množství lncRNA, jejich regulační potenciál je již dnes evidentní. LncRNA hrají klíčové role jak v tanskripčních, tak v posttranskripčních regulačních drahách. U mnoha nádorových onemocnění dochází k deregulaci lncRNA, co společně s jejich funkčními vlastnostmi naznačuje jejich potenciál v procesech maligní transformace. Jednou ze tříd lncRNA jsou přepisované vysoce konzervované oblasti (T-UCR) vyznačující se vysokou homologií mezi ortologními oblastmi lidského, potkaního a myšího genomu. V současné době je známo 481 takových sekvencí. Z funkčního hlediska se T-UCR jeví jako inhibitory proteinkódujících genů a některých nekódujících RNA, včetně mikroRNA. Nedávané studie naznačily, že epxrese T-UCR je u vybraných nádorových onemocnění deregulována a dokonce koreluje s klinicko-patologickými charakteristikami pacientů. Výsledky naší práce budou zaměřené na studium T-UCR u CRC.