Aquatic insects of the Bohemian Forest glacial lakes: Diversity, long-term changes, and influence of acidification

Název česky Vodní hmyz šumavských ledovcových jezer: diverzita, dlouhodobé změny a vliv acidifikace

SOLDÁN Tomáš BOJKOVÁ Jindřiška VRBA Jaroslav BITUŠÍK Peter CHVOJKA Pavel PAPÁČEK Miroslav PELTANOVÁ Jana SYCHRA Jan TÁTOSOVÁ Jolana

Rok publikování 2012
Časopis / Zdroj Silva Gabreta

Obor Ekologie - společenstva
Klíčová slova littoral; atmospheric acidification; biological recovery; biogeography; species protection; Bavarian Forest; Šumava Mountains
Popis Byl studován vodní hmyz pěti českých jezer (Černé, Čertovo, Prášilské, Plešné a Laka) a dvou německých jezer na Šumavě. Byly shromážděny všechny dostupné historické a současné údaje a mnoho nepublikovaných dat. Z devíti řádů vodního hmyzu bylo celkem nalezeno 70 čeledí, 214 rodů a 373 druhů (Ephemeroptera 20, Odonata 22, Plecoptera 37, Heteroptera 35, Megaloptera a vodní Neuroptera 3, Trichoptera 46, Coleoptera 58, Chironomidae 113, ostatní Diptera 39). Všechny zjištěné skupiny vodního hmyzu byly diskutovány z pohledu druhové bohatosti, vlivu acidifikace, ekologických nároků druhů a jejich distribuce a míry ohrožení. Vodní hmyz jezer byla klasifikován do 4 skupin, které primárně odrážely vlastnosti litorálu a chemismus vody. Dostupná data o Ephemeroptera, Plecoptera, Trichoptera a Heteroptera z minulých 20 let byla analyzována za účelem vyhodnocení možného biologického zotavení jezer po acidifikaci. Byl dokumentován nárůst druhové bohatosti u Ephemeroptera a Heteroptera, což naznačuje určitou míru biologického zotavení bioty jezer. Dosud však jezera nebyla kolonizována žádným senzitivním druhem.