ROLE MIKRORNA V MOLEKULÁRNÍ PATOLOGII KARCINOMU JÍCNU A JEJICH POTENCIÁLNÍ VYUŽITÍ V KLINICKÉ ONKOLOGII

Publikace nespadá pod Lékařskou fakultu, ale pod Středoevropský technologický institut. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.

KOVAŘÍKOVÁ Alena HÉŽOVÁ Renata SROVNAL Josef LOJOVÁ Martina SLABÝ Ondřej

Rok publikování 2014
Časopis / Zdroj Klinická onkologie

Středoevropský technologický institut

www http://www.linkos.cz/files/klinicka-onkologie/184/4416.pdf
Obor Onkologie a hematologie
Klíčová slova microRNA; esophageal carcinoma; Barret's esophagus; regulation of gene expression; diagnosis; prognosis
Popis MikroRNA (miRNA) jsou početnou skupinou krátkých nekódujících RNA (cca 18-25 nukleotidů), které tlumí translaci vazbou na cílové mRNA, případně vedou k jejich degradaci. Tyto endogenní molekuly RNA jsou vysoce sekvenčně konzervované, a to i napříč nepříbuznými organizmy, což poukazuje na jejich roli v základních bio­logických procesech, jako je vývoj, diferenciace, proliferace a apoptóza. Rovněž se podílejí na regulaci kmenových vlastností buněk, imunitního systému nebo nádorové transformaci. Tento přehled podává ucelené informace o miRNA u karcinomu jícnu, a to jak o jejich roli v základních pochodech vzniku a rozvoje nádorového onemocnění, tak o možnostech jejich využití v klinické praxi při zpřesnění dia­gnózy, stanovení prognózy onemocnění a predikci léčebné odpovědi. Díky regulaci klíčových signálních drah v maligní transformaci představují miRNA rovněž slibné terapeutické cíle.