Molekulární cytogenetika v diagnostice genetických abnormalit u karcinomu děložního hrdla

KUGLÍK Petr LAŠTŮVKOVÁ Anna VALLOVÁ Vladimíra KAŠÍKOVÁ Kateřina MOUKOVÁ Lucie

Rok publikování 2013
Časopis / Zdroj Praktická gynekologie

Obor Genetika a molekulární biologie
Klíčová slova cervical carcinoma; molecular cytogenetics; hTERC gene; MYCC gene; FISH
Popis Standardy léčby karcinomu děložního hrdla vychází zejména z klasických prognostických histopatologických faktorů. Dle dostupných studií se zdá, že genetické defekty a specifické chromozomové abnormality mohou způsobovat deregulaci genové exprese a hrát důležitou roli při vzniku a vývoji intraepiteliálních cervikálních neoplazií a ovlivnit progresi do karcinomu děložního hrdla. S progresí jsou asociovány zejména amplifikace protoonkogenu MYCC (8q24) a amplifikace genu pro lidskou telomerázu hTERC (3q26). Práce shrnuje současné poznatky o úloze chromozomových abnormalit při vniku karcinomu děložního hrdla a popisuje techniku vícebarevné HPV-FISH jako molekulárně cytogenetickou metodu, která umožňuje simultánně identifikovat buňky infikované HPV a amplifikace genů hTERC a MYCC u vzorků prekancerózních cervikálních intraepiteliálních lézí a karcinomu děložního hrdla. Výsledky vyšetření umožňují stanovit, které vzorky obsahují vysoce rizikovou infekci HPV a chromozomové aberace spojené s potenciálem progrese a nádorového bujení. Detekce těchto nových genetických markerů by mohla přispět k individualizovanému zacílení léčby a upřesnit follow up.