Vliv barevných folií na dyslexii

Autoři

ODVÁRKOVÁ Zuzana VESELÝ Petr

Rok publikování 2016
Druh Další prezentace na konferencích
Fakulta / Pracoviště MU

Lékařská fakulta

Citace
Popis Dyslexie je často diagnostikovaná specifická porucha učení, mezi jejíž příznaky se řadí zdvojování písmen, přeskakovaní slov, vlnění řádku, zamlžování textu atd. Cílem studie bylo zjistit, jakého vlivu na dyslektické děti dosahuje změna pozadí čteného textu a změna kontrastu, provedená předložením barevné folie před text. Do studie bylo zařazeno 72 dětí, rozřazených do zkoumané skupiny dyslektiků (36 dětí) a do skupiny kontrolní, nedyslektických dětí (36 dětí). K výzkumu byly použity čtyři barevné odstíny folií – žlutý, růžový, modrý a zelený. V rozřazovacím testu byl nejprve vybrán ve spolupráci s dětmi vhodný odstín folie, poté děti četly text střídavě s kontrolní, tj. čirou, folií a barevnou folií, každá část trvala po dobu třiceti sekund. Z naměřených výsledků vyplývá zlepšení při čtení u dyslektické skupiny o 2 slova, což je 6 %, přičemž takový výsledek je podle t-testu hodnocen jako statisticky významný. U kontrolní nedyslektické skupiny bylo zaznamenáno zlepšení o 1,6 slova, což odpovídá 3,7 %, a to podle t-testu rovněž představuje statisticky významný rozdíl. Avšak rozdílnost mezi zlepšením dyslektické a nedyslektické skupiny není podle t-testu hodnoceno jako statisticky významný rozdíl. Studie ukazuje pozitivní vliv na čtení při používání barevných folií, které zvyšují rychlost čtení u dyslektických i nedyslektických dětí.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info