Instrumente für ein demokratisches Sprachenlernen

Logo poskytovatele

Varování

Publikace nespadá pod Lékařskou fakultu, ale pod Pedagogickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Název česky Nástroje demokratičnosti výuky
Autoři

KÁŇA Tomáš

Rok publikování 2022
Druh Konferenční abstrakty
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Popis Cílem tohoto článku je ukázat, jaké možnosti se otevírají učitelům a žákům němčiny, když cíleně pátrají po různých jazykových jevech, když si chtějí ověřit a rozšířit informace v učebnicích nebo slovnících, když zkoumají, zda formulace, které se jim zdají být známé, jsou skutečně často používané, nebo zda jde například o regionální variantu či sociolekt. Pro tento druh práce s jazykovým úzu existují poměrně spolehlivé nástroje - jazykové korpusy a korpusům podobné nástroje, které shromažďují autentická, aktuální jazyková data a jsou tak nezávislé na (samozvaných) reglementátorech. Pracovat s těmito nástroji a interpretovat údaje, které obsahují, není vždy snadné. Článek využívá korpusy SEAH a InterCorp, aby ukázal, jak jsou tyto nástroje vhodné pro výuku němčiny a jak mohou přispět k autonomnímu učení. Vycházejíce z korpusového a korpusově orientovaného přístupu jsou představeny snadno dostupné portály, které jsou vhodnými nástroji jak pro výuku, tak pro jednoduchý jazykový výzkum vhodný pro školy. Na jedné straně jsou navrženy příklady induktivního a deduktivního učení pro výuku a je představena práce s korpusovými a korpusově založenými nástroji. Tyto podněty doplňuje kritika spolehlivosti a reprezentativnosti běžných zdrojů, které jako studenti a učitelé němčiny používáme. Na druhou stranu je třeba poznamenat, že korpusy si již našly cestu do vysokoškolské přípravy učitelů a do výzkumu jazyků (výuky a učení). V této souvislosti vyvstává otázka reprezentativnosti korpusových dat a limitů jejich využití.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info