Lékařská biologie II. Genetika a molekulární medicína

SLABÝ Ondřej SLANINOVÁ Iva ŠMAJS David ŠÁNA Jiří ROTREKL Vladimír KREJČÍ Pavel ULDRIJAN Stjepan BOSÁK Juraj SLABÁ Kateřina ŠEVČÍKOVÁ Sabina

Rok publikování 2023
Druh Odborná kniha

Popis Druhý díl učebnice Lékařská biologie shrnuje základní poznatky a principy lidské genetiky a genomiky a vybrané kapitoly molekulární medicíny. Je určen pro studjní směry na lékařských fakultách, především však pro studenty prvního ročníku programů všeobecné lékařství a zubní lékařství. První část učebnice pojednává o úloze genetiky v medicíně, Mendlových zákonech, autozomální a gonozomální dědičnosti a chromozomálních poruchách. Zahrnuty jsou rovněž kapitoly zaměřené na mulfikaktoriální dědičnost, genovou vazbu a populační genetiku. Následuje část věnovaná lidské genomice a kapitoly pppisující lidskáý genom a metody jeho studia, epigenetiku a imunogenetiku. Z oblasti molekulární medicíny je věnována speciální pozornost nádorové biologii a aplikaci jejich poznatků v diagnsotice a léčbě, genomice bakterií a virů, genové terapii, a problematice kmen.buněk tkáňového inženýrství .Celou učebnici uzavírá kapitola o o vývojové biologii. Učebnice je doplněna řadou klinických poznámek či molekulárních případových studií poukazujících na klinické přesahy konkrétních kapitol a také množstvím schémat a ilustrací.