Extracelulární vezikuly v infekčním lékařství - význam a perspektivy

VYDRÁŘ David SNOPKOVÁ Svatava HUSA Petr

Rok publikování 2023
Časopis / Zdroj EPIDEMIOLOGIE MIKROBIOLOGIE IMUNOLOGIE

www https://www.prolekare.cz/casopisy/epidemiologie/2023-3-22/extracelularni-vezikuly-v-infekcnim-lekarstvi-vyznam-a-perspektivy-135449
Klíčová slova extracellular vesicles; infectious diseases; pathogen; biomarker
Popis Extracelulární vezikuly (EV) jsou transportní váčky derivované ze zdrojové buňky do extracelulárního prostředí. Představují nový pilíř mezibuněčné komunikace, neboť přenáší nukleové kyseliny, proteiny a různé signální molekuly, které jsou chráněny před degradací v extracelulárním prostředí a posléze jsou uvolněny fúzí vezikuly s cílovou buňkou. Transportní mechanismus je zajištěn povrchovými strukturami účastnícími se buněčné adheze. Je všeobecně známé, že všechny buněčné organismy jsou schopné tvořit EV. Většina lidských buněk je schopna produkovat EV, díky tomu je možná jejich detekce ve všech tělesných kompartmentech. EV při svém objevu byly vnímány jako nepotřebné odpadní váčky a stály na okraji zájmů. Zásluhou nově popsaným mechanismům transportu biologicky aktivních molekul je známo, že se EV účastní celé řady homeostatických mechanismů. V infekčním lékařství je nejvíce studována oblast modulace imunitní odpovědi, kdy jsou vnímány jako potenciální biomarkery, neboť jejich produkce či nesený obsah může být alterován za patologických stavů. U mikrobů stojí v popředí interakce na úrovni patogen-patogen a patogen-hostitel. Další možností je potenciální využití EV jako transportních lékových systémů a nových cílů farmakoterapie.