„Pochopila jsem, jak to na té škole funguje.“ Rekonceptualizace šoku z reality pohledem začínající učitelky.

Logo poskytovatele

Varování

Publikace nespadá pod Lékařskou fakultu, ale pod Filozofickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

VLČEK Jakub

Rok publikování 2024
Druh Konferenční abstrakty
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Popis V tomto příspěvku se zabývám fenoménem šoku z reality, který často postihuje začínající učitele během jejich prvního roku na škole. Tento šok vzniká v okamžiku, kdy se tito učitelé setkávají se situacemi, na které nebyli připraveni během svého studia na vysoké škole. Většina výzkumných šetření zaměřených na fenomén šoku z reality tento jev spojuje převážně s důvody jako je kázeň ve třídě, motivace žáků, řešení individuálních rozdílů mezi žáky, hodnocení žáků, vztahy s rodiči, třídní management či nedostatek materiálů a pomůcek. V datech získaných z audionahrávek rozhovorů se začínajícími učitelkami se objevila další oblast, a to konflikt s vedením školy, na kterou učitelé nastoupili. Na příkladu jedné konkrétní učitelky uvedu, jak může takový konflikt s vedením školy, vést k narušení identity této učitelky, změně její výukové praxe, a dokonce k myšlenkám o odchodu ze školy. Tato skutečnost tak přináší k diskusi nový a zajímavý úhel pohledu. Zdá se totiž, že neshody a konflikty mezi vedením školy a začínajícími učiteli mohou vytvářet napětí a stres, který může vést k pocítění šoku z reality. Tohle zjištění zároveň nabízí prostor pro jemnější analýzy, ve kterých by se hlouběji prozkoumalo toto vynořivší se téma.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info