Biofilmy a jejich význam v lékařské mikrobiologii

ČERNOHORSKÁ Lenka VOTAVA Miroslav

Rok publikování 2002
Časopis / Zdroj Epidemiologie, mikrobiologie, imunologie.

Obor Mikrobiologie, virologie
Klíčová slova biofilm - planktonic growth - extracellular matrix - adherence to surfaces - quorum-sensing - resistance to antibiotics - chronic infections - persistent infections - plastic devices
Popis Mikroorganismy mají schopnost adherovat na různé povrchy a tvořit na nich trojrozměrnou strukturu, biofilm. Mikrobiální buňky v biofilmu vykazují odlišné vlastnosti i chování než mají buňky planktonické. Důležitou roli zde hrají mezibuněčné signalizace typu quorum-sensing. Bakterie jsou schopny se z biofilmu opět uvolňovat. Biofilm tvořený na povrchu medicinsky důležitých pomůcek, jako jsou katétry močové i intravenózní, umělé chlopně a jiné implantáty, umožňuje vznik chonických močových infekcí, katétrových sepsí, endokarditid aj. Navíc se mikroby rostoucí v podobě biofilmu vyznačují zvýšenou odolností vůči obranným mechanismům, jakož i zvýšenou rezistencí vůči účinkům antibiotik.