Rozdílné účinky proteinů v-Fos a c-Fos na linii ptačích monoblastů transformovaných onkogenem v-myb

Logo poskytovatele

ZAHRADNÍČKOVÁ Eva ŠEVČÍKOVÁ Sabina SOUČEK Karel KUBALA Lukáš ŠMARDA Jan

Rok publikování 2002
Časopis / Zdroj Informační listy Genetické společnosti Gregora Mendela

Obor Onkologie a hematologie
Klíčová slova Fos; Myb; apoptosis; differentiation; monoblast
Popis Připravili jsme transgenní varianty linie BM2, které inducibilně exprimují geny v-fos a c-fos a podrobili jsme je důkladné morfologické a funkční analýze. Zjistili jsme, že oba geny se poněkud odlišují v účincích na fenotyp buněk BM2. Protein v-Fos zpomaluje růst buněk BM2, vyvolává jejich adhezi na dno kultivačních misek a redukuje jejich fagocytickou aktivitu. To naznačuje, že protein v-Fos stimuluje dediferenciaci buněk BM2 do ranějšího diferenciačního stádia. Na rozdíl od proteinu v-Fos, protein c-Fos vyvolává smrt buněk BM2 apoptózou. Tyto výsledky svědčí o tom, že onkogenní forma genu fos kooperuje s onkogenem v-myb a posiluje jeho transformční potenciál. Buněčná varianta genu fos naopak působí proti onkogenu v-myb a suprimuje jeho anti-apoptotické účinky.