Biofilm - important factor of virulence in microbes isolated from immunocompromised patients and from the environment of life boxes for transplanted patients

Název česky Biofilm - významný faktor virulence u mikrobů izolovaných od imunokompromitovaných pacientů a z prostředí life boxů pro pacienty po transplantacích

HOLÁ Veronika RŮŽIČKA Filip HORÁKOVÁ Lenka VOTAVA Miroslav TEJKALOVÁ Renata

Rok publikování 2005
Druh Kapitola v knize

Popis Biofilm-pozitivní bakterie přežívají vyšší koncentrace antibiotik a dezoinfekčních látek, než planktonicky rostoucí bakterie. Cílem studie bylo porovnat mikrobiální zátěž oddělení s vyššími sanitačními nároky se standardním oddělením stejné kliniky. Z 60 odebraných vzorků bylo pouze 11 (18%) sterilních, v nhěkolika vzorcích jsme prokázali více než šest druhů bakterií. Celkem jsme izolovali 116 bakteriálních kmenů, zejména gramnegativních (P. aeruginosda, S. maltophilia, K. pneumoniae, S. marcescens apod.), z grampozitivních jsme nejčastěji izolovali S. epidermidis. Schopnost tvorby biofilmu byla prokázána u 71.2% kmenů izolovaných z life-boxů a u 34.5% kmenů izolovaných ze standardního oddělení. Rozdíly v počtu izolovanýcg kmenů a jejich biofilmpozitivita mohou být způsobeny rozdílnými sanitačními protokoly.