Assessing the use of foreign language learning strategies and their effectiveness at the upper secondary comprehensive schools in the Czech Republic

Varování

Publikace nespadá pod Lékařskou fakultu, ale pod Pedagogickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Název česky Evaluace používání strategií učení cizímu jazyku a jeich efektivity na gymnáziích v ČR (zpráva z výzkumu)
Autoři

VLČKOVÁ Kateřina

Rok publikování 2007
Druh Článek ve sborníku
Konference EARLI Conference 28.8. až 1.9.2007, Developing Potentials for Learning
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
www http://is.muni.cz/el/1441/jaro2004/SZ7BP_MET1/1129703/
Obor Pedagogika a školství
Klíčová slova Learning strategies; second language acquisition; secondary schools
Popis Používání strategií učení cizím jazyku a jejich efektivita byla zjišťována na gymnáziích v Brně pomocí inventáře SILL a klasifikace strategií učení dle Oxfordové (1990). Popisováno je používání 85 strategií: přímých strategií (paměťových, kognitivních, kompenzačních) a nepřímých strategií (metakognitivních, sociálních a afektivních). Zkoumané strategie jsou průměrně používány spíše zřídka. 40% strategií není používáno vůbec, 85% strategií není používáno dostatečně. Přímé strategie jsou používány signifikantně více než nepřímé. Nejvíce používány jsou kompenzační strategie, nejméně afektivní a paměťové strategie. Polovina z 606 respondentů uváděla, že se nezajímá o to, jak se učit efektivněji a lépe, většina z nich neuváděla cíle v učení se jazyku a neplánovala učení. Z 85 strategií 46 korelovalo s některým z indikátorů efektivity učení. 87% z těchto 46 strategií bylo používáno málo, přičemž necelá třetina z těchto 46 strategií byla používána zřídka nebo nikdy. Nejvíce efektivní skupinou byly kognitivní strategie. V regresním modelu strategie relativně dobře vysvětlují známku z jazyka a celkovou znalost jazyka, model se zlepšuje pokud zahrneme další proměnné jako motivaci, pobyt v zahraniční, učitele. Statisticky významný je vliv učitele na používání strategií.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info