v-Myb suppresses phorbol ester- and modifies retinoic acid-induced differentiation of human promonocytic U937 cells

Název česky v-Myb potlačuje diferanciaci indukovanou forbolovým esterem a ovlivňuje diferenciaci indukovanou kyselinou retinovou u promonocytických buněk U937

KNOPFOVÁ Lucia ŠMARDA Jan

Rok publikování 2008
Časopis / Zdroj Neoplasma

Obor Genetika a molekulární biologie
Klíčová slova v-Myb; U937; differentiation; macrophage; phorbol ester; retinoic acid
Popis c-myb a onkogen v-myb kódují transkripční faktory, které řídí proliferaci, diferenciacia a apoptózu hematopoietických buněk tím, že ovlivňují transkripci svých cílových genů. Vznik leukémií často doprovází zvýšení exprese nebo změny uspořádání/amplifikace lokusu c-myb. Indukovaná exprese c-myb blokuje diferenciaci různých krevních buněčných linií. lidské promonocyty U937 mohou být indukovány k diferenciaci do monocytů/makrofágů forbolovými estery nebo do granulocytů kyslinou retinovou. Abychom prozkoumali transformační účinky v-Myb, indukovali jsme expresi v-myb AMV v buňkách U937. Zjistili jsme, ze v-Myb účinně zablokoval tvorbu makrofágů indukovanou forbolovým esterem a částečně ovlivnil tvorbu granulocytů působením kyseliny retinové. Tyto výsledky dokazují, že v-Myb dokáže významně zasáhnout do průběhu myeloidní diferenciace lidských buněk.