Název česky Kvantitativní příprava vzorku intracelulárních adeninových nukleotidů a koenzymů pro analýzu pomocí CZE

MUSILOVÁ Jindra SEDLÁČEK Vojtěch PILÁTOVÁ Kateřina KUČERA Igor GLATZ Zdeněk

Rok publikování 2008

Popis Při studiu mikrobiálních metabolitů je zapotřebí použít nejen vhodnou analytickou metodu, ale i spolehlivý a reprodukovatelný postup pro přípravu vzorku (kultivace biomasy, zhášení metabolismu, extrakce cílových metabolitů,..). Tento úkol je mnohdy velmi nelehký, jelikož intracelulární metabolity jsou chemicky značně odlišné a vyskytují se v buňce v širokém koncentračním rozmezí. K optimalizaci extrakce adeninových nukleotidů (ATP, ADP, AMP) a koenzymů (NAD+, NADH, NADP+ and NADPH) z bakterie Paracoccus denitrificans bylo použito vodných roztoků organických rozpouštědel jako metanol, etanol a acetonitril (100 %, 80 %,50 % a 20 %) a dále směsi acetonitril/metanol/voda (40:40:20), tato směs s přídavkem 0.1 M kys. mravenčí a s přídavkem 0.1 M NH4OH. Výtěžky z extrakcí byly analyzovány na CZE a porovnány mezi sebou.