Double pulse laser ablation and plasma: time resolved spectral measurements

Název česky Dvoupulzní laserová ablace a plazma: časově rozlišená spektrometrie

NOVOTNÝ Karel LUTZKÝ Filip GALIOVÁ Michaela KAISER Jozef MALINA Radomír KANICKÝ Viktor OTRUBA Vítězslav

Rok publikování 2008
Časopis / Zdroj CHEMICKÉ LISTY

Obor Analytická chemie, separace
Klíčová slova laser induced breakdown spectroscopy; LIBS; double pulse LIBS; plasma characterization; time resolved measurement; ICCD; photomultiplier
Popis Většina uspořádání při studiu spektrometrie laserem buzeného plazmatu LIBS v dvoupulzním režimu využívá intenzifikovaných CCD (ICCD) detektorů. S použitím těchto detektorů lze snímat spektrum v širokém rozmezí pro jednotlivé laserové pulzy. Vedle ICCD detektorů mohou být pro monitorování jednotlivých emisních čar použity fotonásobiče (PMT). Výstup z fotonásobiče je přímo úměrný intenzitě dopadajícího záření. PMT neintegruje signál a tím umožňuje přímé sledování dopadajícího světla v čase. Kombinace obou detektorů (ICCD a PMT) umožňuje sledování jak spektrálně, tak časově rozlišeného signálu. V této studii je představeno ortogonální, dvoupulsní LIBS uspořádání v re-heating režimu, vybavené ICCD i PMT detektorem a výsledky předběžných experimentů měření teploty plazmatu generovaném na terčíku z čistého železa.