Metody klasické a molekulární cytogenetiky v diagnostice mnohočetného myelomu

KUGLÍK Petr VRANOVÁ Vladimíra FILKOVÁ Hana

Rok publikování 2008
Časopis / Zdroj Klinická onkologie

Obor Genetika a molekulární biologie
Klíčová slova Chromosomal aberrations; cytogenetics; FISH; multiple myeloma
Popis Jedním z nejdůležitějších nezávislých prognostických faktorů u nemocných s mnohočetným myelomem je nález specifických chromosomových aberací. Klasická cytogenetická analýza založená na analýze mitotických preparátů je u nemocných s mnohočetným myelomem limitovaná nízkou proliferační aktivitou plazmatických buněk. Molekulárně cytogenetické metody, zejména technika interfázní fluorescenční hybridizace in situ (FISH), je relativně rychlá, citlivá a vysoce specifická metoda, která při použití vhodných centromerických či lokusově specifických DNA sond umožňuje detekovat početní a strukturní chromosomové odchylky v nedělících se jádrech interfázních buněk. Na rozdíl od leukémií je u mnohočetného myelomu správné využití techniky FISH podmíněno separací nádorových buněk či identifikací plazmatických buněk v kostní dřeni. Práce shrnuje principy, výhody i omezení klasické a molekulární cytogenetiky a jejich modifikací používaných při vyšetřování cytogenetických změn u mnohočetného myelomu. Jsou prezentovány nejčastější typy početních a strukturních chromosomových změn vyskytujících se v karyotypu nemocných s mnohočetným myelomem a jejich prognostický význam.