Výsledky molekulárně cytogenetické analýzy imunofluorescenčně značených plasmatických buněk u pacientů s MM zařazených ve studii CMG 2002

ZEMANOVÁ Zuzana MICHALOVÁ Kyra TAJTLOVÁ Jana PAVLIŠTOVÁ Lenka OLTOVÁ Alexandra FILKOVÁ Hana KUGLÍK Petr NĚMEC Pavel HOLZEROVÁ M. BALCÁRKOVÁ J. JAROŠOVÁ M. RABASOVÁ J. HRUBÁ M. FISCHLOVÁ H. ŠPIČKA I. GREGORA E. ADAM Z. ŠČUDLA V. MAISNAR V. SCHUTZOVÁ M. KRÁLOVÁ D. HÁJEK Roman

Rok publikování 2008
Časopis / Zdroj Klinická onkologie

Obor Genetika a molekulární biologie
Klíčová slova Multiple myeloma;cytogenetics;FISH; chromosomal aberrations
Popis V letech 2004-2006 jsme u 208 nemocných s MM zařazených do studie CMG 2002 vyšetřili imunofluorescenčně značené plasmatické buňky metodou cIg-FISH. Sledovali jsme frekvenci a prognostický význam specifických chromosomových aberací. U 52.9% pacientů jsme detekovali aberace chromosomu 13, přestavby IgH genu jsme prokázali u 58.6% nemocných. Deleci genu p53 a zisk chromosomového materiálu v oblasti 1q21 mělo 21.6% respektive 37.7% nemocných. Na základě výsledků statistické analýzy jsme prokázali, že přestavby IgH genu, zisk chromosomového materiálu v oblasti 1q21 a současný výskyt více než dvou genetických aberací jsou spojeny s agresivnějším průběhem a horší prognózou onemocnění. Naopak jsme ve studii CMG 2002 neprokázali prognostický význam aberací chromosomu 13 a příznivý vliv t(11;14)(q13;q32). Potvrdili jsme, že chromosomové aberace v plasmatických buňkách jsou velmi heterogenní a často dochází k jejich kumulaci. Při stanovení prognózy nemocných je proto vždy nutné posuzovat současně všechny změny prokázané v karyotypu.