Utilization of the Laser-Induced Breakdown Spectroscopy and Laser Ablation Inductively Coupled Plasma Mass Spectrometry for elemental mapping on fossil snake vertebra

Název česky Použití spektrometrie laserem buzeného plazmatu a laserové ablace ve spojení s hmotnostní spektrometrií indukčně vázaného plazmatu pro prvkové mapování fosilního hadího obratle

GALIOVÁ Michaela KAISER Jozef NOVOTNÝ Karel NÝVLTOVÁ-FIŠÁKOVÁ Miriam IVANOV Martin NOVOTNÝ Jan LIŠKA Miroslav KANICKÝ Viktor MANCINI L. SODINI N. TROMBA G.

Rok publikování 2009

Popis Možnosti analytických metod založených na laserové ablaci pro kvalitativní a kvantitativní mikroanalýzu různých typů vzorků již byly popsány mnoha autory. Zejména spektrometrie laserem buzeného plazmatu LIBS a laserová ablace ve spojení s hmotnostní spektrometrií laserem buzeného plazmatu (LA ICP MS) dovolují rychlou víceprvkovou analýzu v široké škálé vzorků s různou matricí. Navíc vysoké prostorové rozlišení těchto metod nabízí možnosti studia chemické distribuce, zejména chemické mapování. V práci jsou diskutovány možnosti metod LIBS a LA ICP MS pro mikroanalýzy fosilního hadího obratle. Dále bylo také provedeno srovnání s synchrotronovou rentgenovou mikrotomografií.