MikroRNA u karcinomu plic

ŠÁNA Jiří SLABÝ Ondřej SVOBODA Marek

Rok publikování 2012
Druh Kapitola v knize

Popis Nádory plic jsou ve vyspělých zemích jednou z nejčastěji diagnostikovaných malignit a celosvětově reprezentují jednu z hlavních příčin úmrtí způsobených nádorovými onemocněními. Vysoká mortalita z nich činí nejčastější příčinu úmrtí na zhoubné nádory u mužů a čtvrtou nejčastější příčinu u žen. Při vzniku a vývoji plicních karcinomů hrají významnou roli alterace na úrovni protoonkogenů, supresorových genů a signálních drah regulujících angiogenezi. Nádory plic se rovněž vyznačují početnými strukturními chromozomálními aberacemi. Mezi nejčastější cytogenetické změny patří delece v krátkém raménku chromozomu 3. Na tomto raménku se nachází nejen známé nádorové supresory, ale jsou zde kódovány také některé miRNA, jež mají rovněž nádorově supresorové vlastnosti. Z dosavadních výsledků studií zaměřených jak na analýzu globálních expresních profilů miRNA v tkáních jednotlivých podtypů karcinomu plic, tak na funkční charakteristiku jednotlivých miRNA u tohoto onemocnění vyplývá, že tyto krátké nekódující RNA molekuly jsou významnou měrou zapojeny do molekulární patologie karcinomu plic a jsou také potencionálními biomarkery pro stanovení diagnózy, prognózy, predikce léčebné odpovědi a v neposlední řadě i slibnými terapeutickými cíli.