Informace o projektu
Horizontální přenos stafylokokové chromozomové kazety mec (SCCmec) prostřednictvím bakteriofágů napříč kmeny rodu Staphylococcus

Informace

Projekt nespadá pod Lékařskou fakultu, ale pod Přírodovědeckou fakultu. Oficiální stránka projektu je na webu muni.cz.
Kód projektu
GP13-05069P
Období řešení
1/2013 - 12/2016
Investor / Programový rámec / typ projektu
Grantová agentura ČR

Staphylococcus aureus je závažný lidský a veterinární patogen. Rychlá evoluce stafylokokových druhů vede ke značné variabilitě a přispívá k formování nových klonů získáváním nových genů prostřednictvím horizontálního přenosu genů (HGT). Nově získané genyjsou odpovědné za virulenci, ATB rezistenci a jsou šířeny stafylokokovou populací. Obecně je příjímáno, že temperované bakteriofágy hrají významnou roli v tomto procesu.
První methicilin rezistentní kmen druhu S. aureus (MRSA) byl objeven v 60-tých letech 20-tého století a v současnosti MRSA představují závažný medicinský problém. Rezistence k meticilinu je podmíněna přítomnosti genu mecA přítomného na SCCmec elementu. V současné době je popsáno 11 různých typů SCCmec elementů, jejichž evoluční původ a přesný způsob přenosu je stále diskutován.
Projekt je zaměřen na studium a objasnění mechanismu přenosu SCCmec elementu prostřednictvím bakteriofágů mezi kmeny rodu Staphylococcus. Přítomnost a kvantifikace genů tohoto elementu bude stanovena pomocí qPCR a long PCR techniky.

Publikace