Invazivní mykotické infekce u imunokompromitovaných nemocných se zaměřením na aspergilózu a její původce

PALOUŠOVÁ Dita LENGEROVÁ Martina VOLFOVÁ Pavlína BEJDÁK Petr KOCMANOVÁ Iva MAYER Jiří RÁČIL Zdeněk

Rok publikování 2012
Časopis / Zdroj Klinická mikrobiologie a infekční lékařství

Obor Onkologie a hematologie
Klíčová slova fungal infection; aspergillosis; molecular genetics; immunodeficiency
Přiložené soubory
Popis Invazivní mykotická onemocnění (IFD)jsou závažnou infekční komplikací imunokompromitovaných pacientů spojená s vysokou morbiditou a mortalitou. Nejběžnější invazivní mykózou u nemocných po alogenní transplantaci krvetvorné tkáně je invazivní aspergilóza (IA). Toto onemocnění je nejčastěji způsobeno klinicky dominantním druhem Aspergillus fumigatus, vzácněji také druhy Aspergillus flavus, Aspergillus terreus a Aspergillus niger. Jako původci IFD byly v posledních letech popsány další příbuzné druhy aspergilů, fenotypicky podobné druhu A. fumigatus a často vykazujicí sníženou citlivost k antimykotikům. Jedná se například o Aspergillus lentulus, Aspergillus viridinutans, Neosartoya fischeri aj. Základem identifikace aspergilů jsou klasické mikrobiologické metody, jako je přímá mikroskopie či kultivace. Použití molekulárně genetických technik využívajících PCR či sledování produkce sekundárních metabolitů umožňuje detekovat a identifikovat druhy, které nelze rozlišit na základě jejich morfologie. Metody PCR jsou využitelné také při molekulární typizaci kmenů, neboť DNA sekvence aspergilů mohou být odlišné i v rámci jednotlivých izolátů.