Principy léčby chronické pankreatitidy

TRNA Jan STIBŮREK Oldřich SHÁNĚLOVÁ Marcela DÍTĚ Petr

Rok publikování 2016
Časopis / Zdroj Gastroenterológia pre prax

Obor Ostatní lékařské obory
Klíčová slova chronic pancreatitis; treatment; pancreatic enzymes; analgesics; endoscopy; surgery
Popis Chronická pankreatitida se nejčastěji projevuje bolestí, dále pak poruchou exokrinní a endokrinní funkce. Konzervativní možností léčby zahrnují vedle režimových opatření především suplementaci pankreatických enzymů a analgetickou terapii. Jako pomocná léčiva se užívají antidepresiva, analoga kyseliny gama-aminomáselné (gabapentin, pregabalin) a inhibitory protonové pumpy. Často přítomné bakteriální přerůstání je ovlivnitelné podáváním antibiotik s preferencí nevstřebatelných (rifaximin). Diabetes mellitus je možno řešit dle úrovně zachované endokrinní funkce perorálními antidiabetiky či insulinem. V komplikovaných případech je nutné invazivní řešení – k dispozici je paleta endoskopických, radiologických a chirurgických výkonů. Indikace chirurgického zákroku obecně představují bolest neřešitelná konzervativně, přítomnost komplikací (pseudocysta, pseudoaneurysma, útlak okolních struktur) a nemožnost vyloučit malignitu.