Vztah vybraných cytogenetických markerů k histopatologickému vyšetření a prognóze u pacientů s meduloblastomem

ZITTERBART Karel NEČESALOVÁ Eva ZAVŘELOVÁ Iva ŽEŽULKOVÁ Dita FILKOVÁ Hana LENTVORSKÁ Lenka VRANOVÁ Vladimíra SLÁMOVÁ Iva PAVELKA Zdeněk ŠTĚRBA Jaroslav KUGLÍK Petr VESELSKÁ Renata

Rok publikování 2007

Popis V období 2002-2006 bylo provedeno molekulárně cytogenetické vyšetření primární nádorové tkáně u souboru 18 dětí s MB. Chromosomové změny byly ve vzorcích nádorové tkáně detekovány metodou CGH; k průkazu amplifikace genů MYCC a MYCN byla použita metoda I-FISH. Celkový počet cytogenetických změn detekovaných metodou CGH je vyšší u MB se střední a těžkou anaplázií; nebyl zjištěn rozdíl mezi počtem prokázaných změn u pacientů s lokalizovanou a metastatickou nemocí. Analýza přežití vykazuje nesignifikantní trend k agresivnějšímu klinickému průběhu onemocnění u pacientů se ziskem MYCC, u zisku MYCN je negativní prognostický trend méně patrný. Detekce prognosticky významných cytogenetických markerů u MB pomáhá zpřesnit dosavadní klinickou stratifikaci pacientů. Lze očekávat klinicko-biologický model stanovující rizikovou kategorii pacienta s MB, v současnosti jsou definované biologické prediktory validovány v prospektivních studiích.