Nestin as a biomarker of transformed cells in solid tumors and tumor cell lines

Název česky Nestin jako biomarker nádorově transformovaných buněk a nádorových buněčných linií

VESELSKÁ Renata LOJA Tomáš CHLAPEK Petr HERMANOVÁ Markéta ZAVŘELOVÁ Iva ZITTERBART Karel ŠTĚRBA Jaroslav

Rok publikování 2007

Popis Naše studie byla zaměřena na detekci nestinu v buněčných liniích odvozených z vybraných typů solidních nádorů. S využitím imunodetekčních metod jsme prokázali expresi nestinu jak na histologických řezech původní nádorové tkáně, tak i v buněčných liniích, které byly z těchto nádorů derivovány - jednalo se o neuroektodermální nádory (multiformní glioblastom, neuroblastom, meduloblastom), dále osteoplastický osteosarkom a maligní fibrozní histiocytom. Dalším z cílů našeho výzkumu bylo studium subcelulární lokalizace nestinu v buněčných liniích z uvedených nádorů. Celkem u 4 buněčných linií neuroektodermálního původu (2x neuroblastom, meduloblastom, multiformní glioblastom) byl nestin kromě cytoplazmy detekován rovněž v buněčných jádrech. Tyto výsledky naznačují, že výskyt tohoto proteinu v některých typech nádorově transformovaných buněk není vázán výlučně na cytoplazmu a že nestin patrně může hrát důležitou roli buď při organizaci chromatinu, nebo při regulaci genové exprese. Detailní analýza výskytu nestinu v buněčném jádře u těchto čtyř linií bude předmětem našeho dalšího studia této problematiky.