High Expression of Lymphocyte-Activation Gene 3 in Chronic Lymphocytic Leukemia Cells is Associated with Unmutated IGHV and Reduced Treatment-Free Survival.

Název česky Vysoká exprese genu LAG3 v B-lymfocytech u chronické lymfocytární leukemie je asociována s přítomností somatických hypermutací ve variabilní oblasti těžkého řetězce B-buněčného receptoru (IgVH) a kratší dobou přežití.

KOTAŠKOVÁ Jana TICHÝ Boris TRBUŠEK Martin FRANCOVÁ Hana KABÁTHOVÁ Jitka MALČÍKOVÁ Jitka DOUBEK Michael BRYCHTOVÁ Yvona MAYER Jiří POSPÍŠILOVÁ Šárka

Rok publikování 2010
Časopis / Zdroj The journal of molecular diagnostics.

Obor Onkologie a hematologie
Klíčová slova IGVH; CLL; LAG3
Popis Chronická lymfocytární leukemie (CLL) je charakterizována akumulací monoklonálních zralých B-lymfocytů. Mutační stav variabilní oblasti těžkého řetězce B-buněčného receptoru (IgVH) stratifikuje pacienty do dvou prognostických skupin. Na základě microarray analýzy CLL buněk byly detekovány rozdíly v genové expresi v souvislosti s mutačním stavem IgVH genu. U skupiny 118 CLL pacientů s rozdílným mutačním stavem IgVH genu jsme analyzovali prognostické markery na základě expresní microarray analýzy a kvantitativní RQ-PCR. Detekovali jsme gen LAG3 jako nový prognostický marker: vysoká exprese genu LAG3 u CLL buněk koreluje s nemutovaným stavem IgVH (P < 0,0001) a kratší dobou přežití (P = 0,0087). Kvantitativní RQ-PCR analýza identifikovala sadu tří genů (LAG3, LPL, ZAP70) jejichž overexprese souvisí s 90% specifitou (P < 0,0001) s nemutovanou oblastí IgVH genu. Naše výsledky přispívají k objasnění patogeneze CLL a nabízejí nové prognostické markery pro možné zavedení do rutinní diagnostiky.