Metabolomika – základní pojmy, strategie a metodologie

Logo poskytovatele

MUSILOVÁ Jindra GLATZ Zdeněk

Rok publikování 2011
Časopis / Zdroj Chemické listy

Obor Biochemie
Klíčová slova metabolomics; metabolome; metabolism; NMR; MS; GS; HPLC; CE
Popis Metabolomika, t.j. komplexní analýza metabolomu za konkrétního fyziologického nebo vývojového stádia organismu, tkáně či buňky, je důležitá zejména z důvodu porozumění buněčných funkcí, jelikož na rozdíl od jiných tzv. „omik“ více odráží aktuální stav buňky, který je vysoce dynamický7. Hladina metabolitů, čili metabolický „pool“, přitom není odpověď pouze genové exprese, ale i environmentálního a vývojového stimulu nebo důsledek genetické mutace. Metabolity a jejich koncentrace tedy musí být monitorovány jak prostorově, tak i časově. Nelze porozumět dynamickému chování metabolismu bez znalosti typů a množství jednotlivých sloučenin, které se vyskytují v žijících organismech či buňkách za různých podmínek5. Protože jednotlivé „omiky“ nepostačují na pochopení buněčné fyziologie a regulačních mechanismů, stále častěji se využívá jejich kombinovaná analýza, která je podstatou v současné době velmi rychle se rozvíjející vědní disciplíny – systémové biologie.